Persbericht FIVA 03 april 2023 FIVA (de internationale federatie van historische voertuigen) verwelkomt het nieuws dat het gebruik van koolstofneutrale e-brandstoffen nu officieel in Europa wordt erkend als een belangrijke factor in de aanpak van klimaatverandering. In de afgelopen jaren hebben FIVA-lidorganisaties het gebruik van e-brandstoffen actief bestudeerd en de resultaten tot nu toe suggereren dat deze brandstoffen goed werken in zowel historische als moderne voertuigen. Er was bezorgdheid dat de verkoop van alle nieuwe auto's met verbrandingsmotoren vanaf 2035 in heel Europa zou
Bunnik, 3 april 2023 Tijdens de komende Tulpenrallye, die van 7 t/m 13 mei 2023 zal worden gehouden, zullen 15 tot 20 van de deelnemende klassieke auto’s gaan rijden op milieuvriendelijke brandstof. De Tulpenrallye organisatie zal hiervoor een aantal equipes benaderen. Nooit eerder reden zoveel oldtimers tegelijk (bijna) CO2 neutraal een rally. In 2022 reed voor het eerst een equipe mee op een schone brandstof. FEHAC businesspartner ECOMAXX heeft, in samenwerking met Coryton Ltd., speciaal voor de Tulpenrallye een brandstof samengesteld met een Octaangetal van 98, een directe vervanger
31 maart 2023 Op16 maart 2023 heeft minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat de Ontwikkelagenda Toekomstperspectief Automobiliteit naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze Ontwikkelagenda beschrijft de koers waarmee de auto zijn rol in het mobiliteitssysteem kan blijven invullen. Daarbij staan drie ambities centraal: Bereikbaarheid in alle delen van Nederland; Schonere, slimmere en veiligere automobiliteit; Een betrouwbaar, veilig en toekomstbestendig hoofdwegennet. De FEHAC heeft deze Ontwikkelagenda met interesse gelezen De Ontwikkelagenda wordt in 2023 nader uitgewerkt met andere
Bunnik 23 maart 2023 UNECE Van 7-9 maart heeft de FIVA (de Internationale Federatie voor Historische Automobielen waar de FEHAC deel van uitmaakt) deelgenomen aan het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE). De FIVA heeft gepleit voor de opname van een definitie in de Harmonization of Vehicle Regulations, die een internationale, wettelijke referentie moet vormen voor de bescherming van het motorisch erfgoed. De FEHAC heeft hierover inmiddels brieven gestuurd aan de ministeries van IenW, en OCW, aan de RDW en
Bunnik, 15 maart 2023 Heb jij een oldtimer te koop staan op het internet dan kan je het risico lopen om in criminele handen te vallen. Natuurlijk is niet iedere koper een crimineel, maar kijk altijd goed uit en wees niet te goedgelovig. Het is gebleken, dat een koper met verkeerde bedoelingen zich meldt naar aanleiding van jouw advertentie als zeer geïnteresseerde koper. Er volgt een serieuze e-mailwisseling over de auto, die te koop staat. De koper bedient zich niet van de Nederlandse taal, meestal Engels. Na een paar dagen en e-mail wisselingen is de auto verkocht. De koper laat nog wel
In haar uitspraak dd. 17 februari 2023 heeft de rechtbank in Haarlem beslist dat, een niet nader genoemde, vereniging van liefhebbers van een automerk geen omzetbelasting hoeft te betalen over de door de leden betaalde contributie. De rechtbank is van mening dat er geen rechtstreeks verband bestaat tussen de contributie en de activiteiten van de vereniging. De FEHAC vindt deze uitspraak van groot belang voor haar aangesloten leden. De vereniging, die ten doel heeft de auto’s van het betreffende merk in stand te houden en de belangen van haar leden te behartigen (in samenwerking met
Bunnik, 15 februari 2023 Een door 24 van de 29 gemeenteraadsleden van Utrechtse Heuvelrug aangenomen motie zegt dat het oude dorp van Amerongen verboden moet worden voor (ook klassieke) motoren. De gemeente is inmiddels in overleg met de (Motorrijders Actie Groep) MAG en de (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging) KNMV om te bezien of alternatieven mogelijk zijn. De Lekdijk aan de kant van Amerongen is populair bij veel motorrijders. Als ze daarbij door het oude dorp rijden geeft dat overlast in de smalle straatjes. MAG en KNMV erkennen dit maar vinden een totale afsluiting van
Bunnik 1 februari 2023 Van 12 t/m 15 januari heeft de FEHAC een gevarieerd programma uitgevoerd dat door vele bezoekers interessante onderwerpen bevatte. Met ondersteuning van de businesspartners was het een succesvol evenement Interclassics werd door een record aantal liefhebbers bezocht. Een presentatie van Maastrichtse Autopioniers, met prachtige beelden uit de beginjaren van motorisch aangedreven voertuigen gaf een kijkje in de ontwikkeling van transport in het begin van de vorige eeuw rond Maastricht. ASR gaf een helder beeld van de manier waarop verzekeraars met historische objecten
Bunnik 16 januari 2023Tijdens de 28e Oldtimer beurs InterClassics die van 12 t/m 15 januari 2023 in Maastricht werd gehouden zijn door de FEHAC (Federatie van Historische Automobiel en Motorfiets Clubs) prijzen uitgereikt in de categorieën mooiste clubauto en mooiste clubstands. Een bijzondere onderscheiding was er voor jury voorzitter Wolter Gratema. De eerste prijs voor de stands ging naar de Simca Automobiel Club Nederland. De stand was uitnodigend, gastvrij en opvallend met een mooie selectie Simca’s. De Tweede prijs kwam terecht bij de Citroën SM Club. Deze
De 28e Classic Car Show van InterClassics, die van 12 t/m 15 januari in Maastricht werd gehouden, is door maar liefst 35.333 Oldtimer liefhebbers bezocht. Ook de stand van FEHAC trok veel bezoekers, die konden genieten en leren van boeiende voordrachten in de FEHAC Academy. Het is de beste editie ooit voor InterClassis, die inmiddels is uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande oldtimerbeurzen van Europa. Dit bezoekersrecord toont aan dat klassieke auto’s nog altijd bij een groot publiek tot de verbeelding spreken. Naast de klassiekers werden op de beurs ook