De 68e Tulpenrallye is zondag 8 mei van start gegaan. Inmiddels is Pieck van Hoven aan de derde dag begonnen. En zijn auto, een Rover P6 3500, is de schoonste van alle bijna 200 equipes! Pieck rijdt de Tulpenrally op synthetische Ecomaxx brandstof. Ecomaxx is business partner van de FEHAC. De brandstof is niet aan de pomp te verkrijgen en daarom zet GVG , het bedrijf dat de brandstof levert, in ieder hotel cans neer voor de volgende etappe. Uiteraard worden de lege cans weer gerecycled. Daarnaast rijdt uiteraard de volgauto van het bedrijf ook op schone brandstof: Ecomaxx Boat
Ulvenhout /Bunnik/Nijmegen 3 mei 2022 De 68e Tulpenrallye start op zondag 8 mei 2022 in Frankfurt en finisht op 14 mei in Valkenburg. 200 klassieke auto’s nemen er aan deel waaronder een hele bijzondere. De Rover P6 3500 van rentmeester Pieck van Hoven uit Ulvenhout rijdt de Tulpenrallye op synthetische ‘schone’ brandstof. Deze Ecomaxx brandstof heeft veel minder schadelijke uitstoot en is daardoor veel beter voor het milieu. Van Hoven beheert als rentmeester landgoederen en natuurgebieden. Een
Op 26 april 2022 is FEHAC redacteur Herman Steendam benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. De versierselen werden hem opgespeld door burgemeester Inge Nieuwenhuizen van de gemeente De Wolden. Herman Steendam ontving de Koninklijke onderscheiding vanwege zijn grote verdienste als vrijwilliger bij diverse instellingen en organisaties. Steendam was actief in de Krijgsmacht: bij de Koninklijke Vereniging Ons Leger, de Commissie Collecties Koninklijke Landmacht, als Voorzitter van de Stichting Herdenkingsmonument Fort De Bilt, Voorzitter van het Fonds 1815 en Secretaris van de Stichting
De Nationale Oldtimer dag in Lelystad is het jaarlijkse terugkerende topevent voor historische automobielen dat traditioneel plaats vindt op de derde zondag in juni (Vaderdag). Deze meeting van glorieuze automobielen met de eretitel ‘rijdend erfgoed’ kent op zondag 21 juni 2021 de 36e editie. De Bataviaboulevard in de Flevolandse hoofdstad wordt gevuld met de mooiste klassiekers; automerken en typen die een rijdende legende zijn geworden. Een prachtige mix van historische, meest vooroorlogse automobielen en jongere gestroomlijnde bolides uit de jaren tot 1970. Aan de boorden van de
Van FIVA President Tiddo Bresters ontving de FEHAC onderstaande boodschap, naar aanleiding van de situatie in Oekraïne:Terwijl we de pandemie langzamerhand in de achteruitkijkspiegel zien verdwijnen, is er plotseling een nieuwe dreiging aan de horizon verschenen: oorlog. Het bestaan zelf van Oekraïne als democratische staat wordt bedreigd door een agressie die in Europa sinds 1945 zijn weerga niet kent. Niemand kan onverschillig blijven voor de enorme humanitaire tragedie die dit grote en trotse land en zijn dappere burgers nu treft. Maar let wel, het gaat hier niet om een oorlog
FEHAC heeft vragen gekregen over extra kosten die voor het verzekeren van verzamelingen trekkers worden berekend nu deze voertuigen zijn gekentekend. Jannes Buiter heeft dit nagevraagd bij Overwater verzekeringen, een belangrijke intermediair voor oldtimer tractorverzekeringen. De voertuigen die voorheen geen kenteken hadden werden in het verleden voor de WA-verzekering niet bij het CRWAM-register aangemeld. Nu er sprake is van een kenteken gebeurt dat op grond van de wettelijke verplichting wel en zal RDW na 28 dagen ook toetsen of er een geldige verzekering is. Dit betekent ook dat de
Bunnik 5 januari 2022 FEHAC heeft regelmatig gewezen op de registratieplicht voor (land)bouwvoertuigen. Dat kon zonder keuring tot en met 31 december 2021. Daarom gaat FEHAC er vanuit dat de achterban voor wie dit van toepassing is, een kenteken heeft aangevraagd. Mocht er naar aanleiding van de registratie door de RDW nog geen kenteken zijn afgegeven, dan is het goed om te weten dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat bekend heeft gemaakt dat, in afstemming met de minister van Justitie en Veiligheid, een coulanceperiode wordt ingesteld voor (land)bouwvoertuigen die vanaf 1
Op het moment dat de gemeente Maastricht een ‘stadsronde’ doet over het autovrij maken van het oude centrum verschijnt een boek van auteur Jac Maurer over ‘De Maastrichtse autopioniers’. Onder normale omstandigheden zou Jac Maurer tijdens de beurs Interclassics Maastricht, in januari 2022, driemaal over deze uiterst boeiende geschiedenis hebben verteld, als onderdeel van de FEHAC Academy. De corona-perikelen hebben dat helaas verhinderd, maar nu Interclassics gepland staat voor september 2022 zal de FEHAC Academy opnieuw aandacht aan dit thema besteden. Het boek is in
Op initiatief van de FEHAC trekken oldtimerfederaties samen op bij testen van synthetische brandstof. FEHAC, de Federatie van Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs, heeft zich aangesloten bij internationale initiatieven om in de eerste helft van 2022 E-fuel te testen voor gebruik in Mobiel Erfgoed. Dit is de uitkomst van een overleg in de Legislation Commission van de internationale Federatie FIVA. Zowel Frankrijk (FFVE), Duitsland (ADAC) als Oostenrijk (ÖMVV) hebben concrete plannen om de eerste helft van 2022 daarmee testen uit te voeren. Vice voorzitter Bert Pronk:” Ik heb
Het eendagskentekenbewijs is vanaf 8 december ook als digitaal document op de telefoon beschikbaar. Burgers kunnen het document dan toevoegen aan de persoonlijke wallet in de RDW Voertuig-app. Eigenaren die een voertuig van en naar een keuringsstations moeten rijden, kunnen ervoor kiezen om het eendagskentekenbewijs niet alleen in de mailbox te krijgen, maar ook als digitaal document in de wallet op de telefoon. Het gaat om een beperkte toepassing van een nieuwe techniek die laat zien dat het digitaliseren van waardedocumenten in de mobiliteitsketen technisch