• ’Maastrichtse Autopioniers’ niet op Interclassics, maar wel in nieuw boek

  • Op het moment dat de gemeente Maastricht een ‘stadsronde’ doet over het autovrij maken van het oude centrum verschijnt een boek van auteur Jac Maurer over De Maastrichtse autopioniers.

    Onder normale omstandigheden zou Jac Maurer tijdens de beurs Interclassics Maastricht, in januari 2022, driemaal over deze uiterst boeiende geschiedenis hebben verteld, als onderdeel van de FEHAC Academy.

    De corona-perikelen hebben dat helaas verhinderd, maar nu Interclassics gepland staat voor september 2022 zal de FEHAC Academy opnieuw aandacht aan dit thema besteden. Het boek is in ieder geval een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis van de auto en de historie van Maastricht in het bijzonder.

     Jac Maurer:
    Een autoloos Maastricht is nu ondenkbaar. Vóór 1900 weten de inwoners van deze stad niet beter. Een automobiel is dan nog nauwelijks gekend in de Limburgse contreien. Dit boek beschrijft de opkomst van het automobilisme in de Limburgse hoofdstad, toen de meest geïndustrialiseerde stad van Nederland. Het is een nog niet eerder verteld verhaal. Antwoord wordt gegeven op vragen als: wie zijn de Maastrichtse autopioniers, hoe zien de eerste autos er uit, wie verkoopt ze?

    Het verhaal -tot 1940- wordt geïllustreerd met veel afbeeldingen en foto’s van Maastrichtse auto’s en garagebedrijven, veelal nooit eerder gepubliceerd.

    Zichtbaar wordt hoe de auto zelf verandert van een eenvoudig voertuigje tot een gestroomlijnde limousine. Hoe het luxepaardje van de rijken zich ontwikkelt tot gebruiksvoorwerp van een grotere groep inwoners, zowel voor particulier als voor zakelijk gebruik. En ook: hoe Maastricht verandert door de komst van het automobiel. Met de vestiging van de eerste importeur-schappen van Renault, Berliet, Delage en Nagant is Maastricht een belangrijke schakel in de vroege Nederlandse automobielgeschiedenis.”

    FEHAC vindt het belangrijk dat de geschiedenis van de auto wordt verteld.
    De maatschappij verandert snel en de auto en de stad zijn soms een lastige combinatie. Bijna iedere stad kent nu milieu- en 30 km-zones. Uiteraard onderschrijft FEHAC dat binnen de beperkte ruimte die de stad biedt, zorgvuldig moet worden omgegaan met de ruimte en de gezondheid van de bewoners.

    Maar niet vergeten mag worden dat de auto in belangrijke mate heeft bijgedragen en bijdraagt aan de ontwikkeling van Nederland tot de moderne maatschappij die het nu is.

    De auto en andere vervoermiddelen hebben niet alleen gezorgd voor een grote mate van bewegingsvrijheid, maar zijn ook heel belangrijk voor de economische ontwikkeling van binnensteden. Reden voor FEHAC om te participeren in de ‘stadsronde’ en de bedrijven in de Maastrichtse binnenstad te steunen.

    Jac Maurer schrijft regelmatig over autohistorische onderwerpen. Eerder verschenen zijn boeken Gebr. Nefkens N.V., een eeuw autohistorie’ en ‘Renault, 100 jaar in Nederland. Hij is (net als FEHAC) lid van de Contactgroep Automobiel- en Motorrijwielhistorie (CONAM)”.

    De historische autos, motoren en bromfietsen vertellen een belangrijk stuk van onze cultuurgeschiedenis. Deze geschiedenis mag niet verloren gaan en daarom is het goed dat er regelmatig verhalen over worden verteld.

    Uitgeverij Leon van Dorp
    ISBN 9789079226887
    https://www.leonvandorp.nl/boek/de-maastrichtse-autopioniers