Den Haag, 12 januari 2023 - BOVAG-afdeling Dutch Car Restorers , FEHAC en KNAC lanceren vandaag op de Interclassics Classic Car Show Maastricht de Vrijwillige Klassieker Inspectie (VKI). Deze inspectie is bedoeld voor klassieke auto's van 50 jaar en ouder, die sinds begin 2021 vrijgesteld zijn van de apk-plicht. Begin 2021 zijn auto's van 50 jaar en ouder vrijgesteld van de apk omdat deze auto's vaak weinig rijden en hun eigenaren volgens toenmalig minister Van Nieuwenhuizen 'veel aandacht besteden aan het onderhoud van hun voertuig'. En dat klopt, echter: in de herfst en winter staan deze
Bunnik, 21 december 2022 De Overheid stimuleert milieuvriendelijker rijden, maar kiest vooral voor elektrisch rijden zonder (op dit moment) waardevolle alternatieven te overwegen. Wegverkeer veroorzaakt ongeveer een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. Een elektrische auto stoot geen broeikasgassen en stikstofdioxide uit. Daarom stimuleert de overheid elektrisch rijden. De FEHAC is daar absoluut geen tegenstander van, immers al begin vorige eeuw werden in de VS elektrische auto’s gebouwd. Deze konden slechts een paar kilometer rijden maar ze waren er wel. Ook kunnen
Bunnink 15 december 2022 Op 8 december vond een bijeenkomst plaats bij de Rijksdienst Cultureel Erfgoed in Amersfoort, waar het restaureren van mobiel erfgoed aan de orde kwam. Diverse sprekers gingen in op het thema en lieten de restauratiepraktijk zien vanuit verschillende invalshoeken: gezondheid, restauratiedilemma’s en professionalisering. Aansprekende case-studies geven een beeld van actuele uitdagingen en dilemma’s die de restauratie van mobiel erfgoed met zich meebrengt.Bunnik, 14 november 2022 Graag nodigen we u uit voor de bijeenkomst over restauratie van mobiel erfgoed.
Op 24 november bracht een delegatie van de FEHAC een bezoek aan de Stichting Trolleymaterieel Arnhem (STA). De STA is op 21 juni 2018 officieel opgericht en heeft de Arnhemse trolleybussen overgenomen van de Stichting Veteraan Autobussen. Deze elektrovoertuigen hebben specifieke eigenschappen die in een aparte organisatie zoals de STA beter beheerd en onderhouden kunnen worden. De STA is zeer geïnteresseerd in het lidmaatschap van de FEHAC en de FEHAC zelf beschouwt het lidmaatschap van de enige trolleybus club in Nederland als een uiterst belangrijke aanvulling. De trolleybus is uniek en
De London to Brighton Veteran Car Run die op 6 november 2022 werd gereden is een van de belangrijkste oldtimer tochten ter wereld. Dit jaar niet alleen vanwege het aantal prachtige klassiekers dat mee deed, maar vooral omdat twee van deze klassiekers uit het begin van de ontwikkeling van de auto, de tocht op e-fuel hebben gereden. Ondanks de hevige regen en zelfs ondergelopen wegen voltooiden de twee oldtimers de ‘run’ zonder enig probleem. Het was de eerste keer dat klassiekers van de hoofdstad naar de kust (zo’n 100 km) op e-fuel reden. Niet alleen zorgen deze fossiel vrije
Meerderheid Tweede Kamer volgt stemadvies FEHAC. MRB-vrijstelling blijft in stand. Tijdens de algemene beschouwingen bracht Volt samen met de PvdA en GL een amendement in om de oldtimerregeling te schrappen. Dit zou betekenen dat vanaf 1 januari 2023 alle oldtimer-auto's, motorfietsen, vrachtwagens en autobussen de volledige MRB moeten gaan betalen. Lees hier het amendement FEHAC heeft samen met ANWB, BOVAG en KNAC de leden van de Tweede Kamer benaderd met een stemadvies.
FEHAC, ANWB, BOVAG en KNAC hebben de leden van de Tweede Kamer geadviseerd de huidige MRB-vrijstelling voor oldtimers te handhaven. De organisaties ontraden daarmee een amendement van de Leden Maatoug en Nijboer op de belastingwetten dat juist pleit voor afschaffing van deze vrijstelling voor oldtimers. Zij wijzen erop dat in 2012-2013 een vergelijkbaar voorstel leidde tot veel maatschappelijke onrust. De huidige MRB-vrijstelling voor oldtimers is naar mening van de organisaties zeer zorgvuldig tot stand gekomen. “De vrijstelling voor de MRB moet blijven” zegt Stefan
Bunnik, 9 november 2022 Als je je klassieke auto, motor, bus of vrachtwagen mee wilt nemen naar een land buiten de EU (dus ook voor het Verenigd Koninkrijk) en deze na een evenement, klassieke rally of rit weer mee terugneemt naar Nederland, moet je rekening houden met douane bepalingen. Om te voorkomen dat je invoerrechten en /of btw moet gaan afrekenen over je klassieker, moet je een zogenaamd ATA Carnet invullen. In dit artikel krijg je uitleg over een ATA-carnet en het aanvraagproces van dit document. Hier lees je hoe je tijdelijk klassieke auto’s motorfietsen etc. in- en uitvoert
Op verzoek van onze collega’s van de LOF uit Luxemburg waren Laszlo Mogyorossy en Bert Pronk vanmiddag uitgenodigd voor een forumdiscussie met twee Luxemburgse ministers en een topambtenaar van het Luxemburgse ministerie van transport. In het forum zaten ook twee vertegenwoordigers van de FIVA en een producent van e-fuel. Het bleek dat men wel bekend is met e-fuel, en opkweekt wat de positie van e-fuel is in een wereld waarin elektriciteit steeds belangrijker wordt als aandrijving voor transportmiddelen, maar dat men nog niet in gedachten heeft dat e-fuel een prima
Bunnik, 14 september 2022n de afgelopen jaren kwamen verschillende schokkende verhalen naar buiten over onderhoudsmedewerkers bij onder andere defensie en NS, die ziek werden door blootstelling aan bepaalde stoffen. Deze stoffen, zoals chroom-6, lood en fijnstof, zijn met name een probleem bij oudere verflagen en coatings.Ook veel van de leden van uw vereniging verwijderen en bewerken (oudere) verflagen. Hoewel je bij hobby-matig onderhoud minder risico loopt om te worden blootgesteld aan deze stoffen, komt bij het verwijderen van verflagen en