De London to Brighton Veteran Car Run die op 6 november 2022 werd gereden is een van de belangrijkste oldtimer tochten ter wereld. Dit jaar niet alleen vanwege het aantal prachtige klassiekers dat mee deed, maar vooral omdat twee van deze klassiekers uit het begin van de ontwikkeling van de auto, de tocht op e-fuel hebben gereden. Ondanks de hevige regen en zelfs ondergelopen wegen voltooiden de twee oldtimers de ‘run’ zonder enig probleem.
Het was de eerste keer dat klassiekers van de hoofdstad naar de kust (zo’n 100 km) op e-fuel reden. Niet alleen zorgen deze fossiel vrije brandstoffen voor een lage CO2 uitstoot, maar ze zijn ook een geweldig alternatief voor de elektrische motoren die door velen als de enige oplossing voor het CO2 probleem worden gezien.
Eén van de twee oudste auto’s, een één cilinder Covert uit 1904 reed op volledig fossiel vrije P1 brandstof. Deze brandstof wordt ook gebruikt in het FIA wereld rally kampioenschap. De Covert werd gereden door Wolfgang Presinger, zelf een veteraan met meer dan 30 London to Brighton Runs op zijn naam. Hij is bestuurslid van de Allgemeiner Schnauferl-Club in Duitsland. “Het was een uitdaging, zeker ook door het weer, om met de P1 te rijden, maar het was een absoluut positieve ervaring’” aldus Presinger. “ We moeten er nu voor duimen dat deze e-fuels snel in voldoende hoeveelheden en tegen normale prijzen op de markt komen. Dan hoeven we onze prachtige auto’s niet aan te passen. Onze passie voor klassiekers zal dan een deel van de oplossing zijn en niet als een probleem worden ervaren”.
Presinger ontving een speciale Hagerty Achievement Award uit handen van Ben Cussons, Voorzitter van de Royal Automobile Club en Mark Roper, Managing Director van Hagerty International.
Cussons zelf reed de ‘run’ in een Mors uit 1901. Ook hij deed dit op e-fuel en zonder enig probleem. “We kregen de brandstof een dag van te voren, vulden de tank, deden een proefrit en dat was het. De auto deed het, ondanks de slechte omstandigheden, absoluut geweldig. De auto reed zelfs beter dan ooit!. Elektrische auto’s mogen dan als de oplossing worden gezien, het is belangrijk dat we oog houden op de (betaalbare) alternatieven. Dan hoeven we bovendien niet de hele bestaande infrastructuur overhoop te halen en niet tegen hoge kosten de huidige auto’s te vervangen” zegt Cussons.