Bunnik 30 december 2020. Vanaf vorig jaar oktober is de E10-benzine met octaangetal 95 de gangbare benzine in ons land. E10 staat voor maximaal 10 procent bijgemengde ethanol. De E5-premiumbenzine met een octaangetal van 98 is echter ook nog steeds ruim verkrijgbaar, vooral bij de bemande tankstations. De E10-benzine is prima voor de moderne auto’s die 1.500 km per maand rijden en elke week een keer aan de pomp staan. Voor oldtimers die maar 1.500 km per jaar rijden en de hele winter stilstaan, is het tanken van E10- benzine echter niet aan te raden. Het grote nadeel van veel ethanol in
Bunnik, 2-12-2020. Als een van de laatste motorvoertuigen op de openbare weg worden (land)bouwvoertuigen en de categorie MMBS (=Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid) ook van een kenteken voorzien. Dit geldt voor tractoren maar ook voor bijvoorbeeld shovels of graafmachines. Ook restauratie-objecten kunnen geregistreerd worden. Maar ook een MMBS als de SRV-wagen moet eraan geloven. Conversie periode heel 2021 Eerst komt er een conversie periode van een jaar waarbij voertuigeigenaren deze voertuigen makkelijk en zonder keuring kunnen registreren. Tijdens deze periode, die het
Bunnik 20-11-2020. Met gegevens van de RDW en het CBS heeft de FEHAC een factsheet samengesteld over de aantallen oldtimers in ons land. Daar zijn de volgende trends uit te halen. er zijn 357.000 auto’s, 52.000 bedrijfswagens en 203.000 motoren van 30 jaar en ouder vergeleken met 2016 en 2018 stijgen de aantallen het aandeel 30-40 jaar oud stagneert, het aandeel 40+ stijgt rond een derde deel van alle oldtimers staat geschorst in de garage het aantal elektrisch omgebouwde oldtimers is zeer gering: 68 stuks in totaal van de andere brandstoffen dan benzine heeft het schone LPG een groter
Bunnik 18-11-2020. Of er een harde Brexit komt of dat Brussel en Londen toch nog op de valreep een handelsakkoord sluiten weten we nu (18 november 2020) nog niet. Wat we nu wel weten, is dat als er een no-deal Brexit komt de import van oldtimers uit het Verenigd Koninkrijk lastiger en vooral ook duurder wordt. Als er dezelfde regeling komt als die voor oldtimers uit de USA betaalt u weliswaar geen invoerrechten, maar wel 9% BTW over de aankoopprijs van het voertuig. Importeer vooral voor 1 januari 2021 Er zijn uit Engeland afkomstige oldtimers hier in Nederland al aanwezig, maar
Bunnik 20-11-2020. De gemeente Den Haag voert haar milieuzone voor bromfietsen per 1 december 2020 in. Voor oldtimer brom- en snorfietsen is een uitzondering gemaakt. Met ontheffing mag men met een 30+ brom- of snorfiets maximaal 40 dagdelen de milieuzone in. Hoofdpunten van de Haagse uitzonderingsregel Op de site van de gemeente Den Haag stond al een regeling (met wijzigingsdatum 16-11-2020). Na opmerkingen van de FEHAC is die van de site gehaald. Daar ontbrak nog aan hoe de vrijstelling voor oldtimerbromfietsen aangevraagd kan worden. Als u een ontheffing wil aanvragen, dan moet dat via de
In 2015 gingen alle deelnemers in het overlegorgaan APK akkoord met het FEHAC-voorstel om de APK-regels voor oldtimers verder te versoepelen. Ook de BOVAG en KNAC, die nu achteraf ineens zeggen zich zorgen te maken over het onderhoud en verkeersveiligheid van de straks per 1 januari vrijgestelde oldtimers. Het resultaat: invoering per 1 januari 2021 Het wetsvoorstel voor de APK-vrijstelling bij 50+ is na ruim vijf jaar wachten eindelijk aangenomen. Ook de ingangsdatum van 1-1-2021 is recent door het antwoord op Kamervragen van Remco Dijkstra (VVD) door de minister nog eens bevestigd.
FEHAC gebruikte voor de online ALV de software van Zoom (Pro licentie + webinar-module). Tijdens de ALV waren de bestuursleden in het auditorium van BOVAG waar normaal de ALV’s worden gehouden. De anderhalve meter afstand kon hier goed gehandhaafd worden. De voorzitter had een PC waarop de PowerPointpresentatie draaide. Voor de andere bestuursleden was een PC als spreekgestoelte ingericht. Verder was er nog een PC voor de host (regie) en een voor de Q&A (vragen). Als laatste was er een PC (Monitor) die op een groot scherm
Normaal houdt de FEHAC twee ledenvergaderingen per jaar. Nu in corona-tijd werd de ledenvergadering voor het eerst digitaal gehouden. Best spannend om mee te maken of dat allemaal goed werkte en dat viel helemaal niet tegen. Voor de ALV vergadering kwamen bestuur en secretariaat bijeen op ons kantoor in Bunnik. De leden konden vanaf 19:30 uur aanschuiven aan de digitaal opengestelde vergadertafel. Met meer dan 80 aanwezige leden was de opkomst zeer goed. Ook bleek uit het vraag en antwoord scherm met binnengekomen berichten dat de vergadering goed te volgen was en dat ook actief werd
Erfgoed is het waard om goed te bewaren, maar intussen verandert de wereld. Daarom werkt de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs) aan een nieuwe invulling voor behoud van het mobiele erfgoed op de weg. Samen met alle betrokkenen.
Een aantal grote clubs binnen de FEHAC zijn door de belastingdienst aangemerkt als ondernemer en dus BTW-plichtig. Maar omdat clubs ook mobiel erfgoed beheren, komt de FEHAC in het geweer tegen de belastingdienst en bepleit BTW-vrijstelling voor mobiel erfgoed clubs. De FEHAC heeft inmiddels contact gelegd met het Ministerie van OCW om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die de erfgoedwet biedt. Wij willen samen met OCW bij het Ministerie van Financiën bepleiten dat onze leden-verenigingen onder de vrijstellingsregels gaan vallen zoals die ook gelden voor andere culturele