• FEHAC-verkiezingsspecial maart 2021

    Oldtimers op weg naar de Tweede Kamer verkiezingen Voor de huidige leden van de Tweede Kamer is de ijscokar van ondernemer Moes het enige mobiel erfgoed dat ze dagelijks tegenkomen. Maar het bedrijf van ijscoman Moes dreigt de nek te worden omgedraaid door het verbod op klassieke bromfietsen in de milieuzone van de gemeente Den Haag.Gevraagd naar partijstandpunten Reden genoeg om de verschillende partijen in de aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen van maart 2021 te vragen hoe ze tegenover het behoud van en rijden met ons mobiel erfgoed staan. Van de gevestigde partijen

    Lees hier verder

    BTW-problematiek voor oldtimerverenigingen

    De Belastingdienst heeft een aantal aangesloten leden gevraagd informatie te verstrekken met betrekking tot het financiële reilen en zeilen van hun vereniging. Na de beantwoording door de verenigingen is een kleiner aantal van deze verenigingen aangewezen als BTW-plichtig (over alle inkomsten, inclusief contributies), uiteraard met het recht op vooraftrek (betaalde BTW) volgens bij wet bepaalde regels. Een aantal verenigingen heeft nog steeds geen antwoord verkregen. Dit heeft vermoedelijk te maken met de grootte van de verenigingen waarbij de inkomsten of omzet onder de grens van €

    Lees hier verder

    Vrijwillige inspectie en preventief onderhoud van klassiekers

    Vrijwillig onderhoudsadvies Per 1 januari 2021 is de verplichte APK voor 50+ auto’s en bedrijfsvoertuigen afgeschaft. Dit kon omdat de betreffende automobielen door hun eigenaars erg goed onderhouden worden en veilig zijn. Maar waar de APK een keuring is van de huidige veiligheid van een voortuig zegt dat minder over de conditie van het voertuig in de komende jaren. De door de FEHAC voorgestelde inspectie, die op vrijwillige basis is en waarvoor al een opzet is gemaakt, zal daarom juist vooral een onderhoudsadvies zijn. Brede samenwerking om kennis en kunde te bevorderen Dat onderhoud

    Lees hier verder

    Geluidsoverlast beperken in stiltegebieden

    Bewoners willen toenemend lawaai stoppen De laatste tijd is geluidsoverlast veroorzaakt door vooral motorfietsen negatief in het nieuws geweest. In de zomer van 2020 is de NEFOM (Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen) opgericht om de steeds maar toenemende geluidsoverlast door recreatief motor- en autoverkeer een halt toe te roepen. In de NEFOM zijn nu 46 bewonersgroepen uit negen provincies verenigd. Klassiekers zeker niet het grootste probleem Vooral zware motorfietsen met uitlaten die geluid nauwelijks dempen zijn voor de bewoners langs de mooie dijkwegen en landweggetjes

    Lees hier verder

    Aanvragen niet altijd juist en compleet De landbouwtrekkers krijgen als laatste voertuigcategorie ook een kenteken. De eigenaren van bestaande trekkers zonder kenteken kunnen in 2021 zonder keuring eenvoudig bij de RDW een kenteken aanvragen. In de eerste twee maanden van 2021 zijn al 72.000 aanvragen ingediend en voor 50.000 voertuigen is inmiddels een kenteken afgegeven. Voor de 22.000 gevallen die overblijven ontbreekt meestal nog iets aan de benodigde gegevens. Vaak is dat het VIN-nummer, maar ook bij de handelsbenaming komen nogal eens fouten voor.    Flink aantal 30+

    Lees hier verder

    Brommerverbod treft ook de Gazelle van Moes

    Sinds vele jaren heeft ijscoman Moes een fraaie driewielige witte ijscokar aangedreven door een Gazelle bromfietsmotor. Het Haagse brommerverbod biedt een uitzondering om 40 dagdelen wel te mogen te rijden, maar dat is veel te weinig voor deze ondernemer om zijn Gazelle bromfiets aan te houden. Dit treurige verhaal haalde de pers en verschillende organisaties zijn ijscoman Moes te hulp geschoten. Met de insteek: Moes moet blijven op het Binnenhof! Bemoeienis van vele kanten De Haagse politiek trok zich het geval Moes aan en kwam met een motie om driewielige brommers uit te sluiten van het

    Lees hier verder

    Speed-pedelec helm voor historische snorfietsen

    Zienswijze ingediend over helmplicht In de internetconsutaltie onder belangenorganisaties over dit onderwerp heeft ook de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs [FEHAC] haar zienswijze ingediend. Deze was specifiek gericht op het uitzonderen of beperken van de helmplicht voor bestuurders van historische snorfietsen. TNO onderzoek De Minister van I&W heeft na deze internetconsultatie TNO Traffic & Transport opgedragen te onderzoeken, of de speed-pedelec normering ook kan gelden voor snorfietsen die trapondersteuning vereisen. Het gaat hierbij ook om de historische

    Lees hier verder

    FEHAC congres 2020 video’s

    Op 27 november 2020 organiseerde de FEHAC het congres ‘Oldtimers onderweg naar morgen.  De Covid-19 restricties verhinderden een fysiek congres, maar alle sprekers waren bereid een videopresentatie te doen. Van behoud van mobiel erfgoed, de waarde ervan voor de maatschappij tot de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van schone brandstof. U ziet het in de videopresentaties die u bovendien nu allemaal afzonderlijk kunt bekijken. De complete video en het programma vindt u hier.Louwman Museum en FEHAC samen op de bres voor het mobiele erfgoed. Het Louwman Museum en de FEHAC

    Lees hier verder

    Bunnik 30 december 2020. De FEHAC heeft becijferd dat de invoering van de 50+ APK inhoudt dat jaarlijks 21.500 voertuigen minder gekeurd hoeven te worden. Met 25.000 keurmeesters betekent dat minder dan één gemiste APK keuring voor een oldtimer. BNR Nieuwsradio meldde in een uitzending dat het om 84.000 auto’s gaat die vrijgesteld zijn van de APK. BNR Nieuwsradio kwam op basis van VWE-cijfers op 84.000 APK-vrijgestelde auto’s. Dat zijn alle auto’s met een bouwjaar van 1900 t/m 1970. Het zijn er zelfs nog meer als het gaat om voertuigen en niet alleen over

    Lees hier verder

    RDW kan een oud Nederlands kenteken opnieuw activeren

    Bunnik 30 december 2020 Bij de restauratie van ons mobiele erfgoed speelt het kenteken van het voertuig een belangrijke rol. Soms is het oorspronkelijke Nederlandse kenteken nog in zijn geheel aanwezig (papieren compleet plus kentekenplaat) en bekend bij de RDW. Dan kan na een lange restauratie de kentekenplaat weer worden gemonteerd en het voertuig na een kentekenkeuring (of beëindiging schorsing) weer in gebruik genomen worden. Maar wat te doen als niet alle kentekendocumenten meer beschikbaar zijn en de RDW heeft geen gegevens meer over het originele Nederlandse kenteken dat bij het

    Lees hier verder

    13 of page 23

×
Error loading resource (script/css); https://www.fehac.nl/wp-content/themes/nexus_647_3_0_220330_1409/nexusframework/stable/css/admin.css