• Extra kosten voor verzamelpolis (land)bouwvoertuigen

    FEHAC heeft vragen gekregen over extra kosten die voor het verzekeren van verzamelingen trekkers worden berekend nu deze voertuigen zijn gekentekend. Jannes Buiter heeft dit nagevraagd bij Overwater verzekeringen, een belangrijke intermediair voor oldtimer tractorverzekeringen. De voertuigen die voorheen geen kenteken hadden werden in het verleden voor de WA-verzekering niet bij het CRWAM-register aangemeld. Nu er sprake is van een kenteken gebeurt dat op grond van de wettelijke verplichting wel en zal RDW na 28 dagen ook toetsen of er een geldige verzekering is. Dit betekent ook dat de

    Lees hier verder

    Nog geen boetes voor niet-geregistreerde (land)bouwvoertuigen

    Bunnik 5 januari 2022 FEHAC heeft regelmatig gewezen op de registratieplicht voor (land)bouwvoertuigen. Dat kon zonder keuring tot en met 31 december 2021. Daarom gaat FEHAC er vanuit dat de achterban voor wie dit van toepassing is, een kenteken heeft aangevraagd. Mocht er naar aanleiding van de registratie door de RDW nog geen kenteken zijn afgegeven, dan is het goed om te weten dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat bekend heeft gemaakt dat, in afstemming met de minister van Justitie en Veiligheid, een coulanceperiode wordt ingesteld voor (land)bouwvoertuigen die vanaf 1

    Lees hier verder

    ’Maastrichtse Autopioniers’ niet op Interclassics, maar wel in nieuw boek

    Op het moment dat de gemeente Maastricht een ‘stadsronde’ doet over het autovrij maken van het oude centrum verschijnt een boek van auteur Jac Maurer over ‘De Maastrichtse autopioniers’. Onder normale omstandigheden zou Jac Maurer tijdens de beurs Interclassics Maastricht, in januari 2022, driemaal over deze uiterst boeiende geschiedenis hebben verteld, als onderdeel van de FEHAC Academy. De corona-perikelen hebben dat helaas verhinderd, maar nu Interclassics gepland staat voor september 2022 zal de FEHAC Academy opnieuw aandacht aan dit thema besteden. Het boek is in

    Lees hier verder

    FEHAC Persbericht E-Fuel 17 december 2021

    Op initiatief van de FEHAC trekken oldtimerfederaties samen op bij testen van synthetische brandstof. FEHAC, de Federatie van Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs, heeft zich aangesloten bij internationale initiatieven om in de eerste helft van 2022 E-fuel te testen voor gebruik in Mobiel Erfgoed. Dit is de uitkomst van een overleg in de Legislation Commission van de internationale Federatie FIVA. Zowel Frankrijk (FFVE), Duitsland (ADAC) als Oostenrijk (ÖMVV) hebben concrete plannen om de eerste helft van 2022 daarmee testen uit te voeren. Vice voorzitter Bert Pronk:” Ik heb

    Lees hier verder

    Digitaal eendaagskentekenbewijs op telefoon

    Het eendagskentekenbewijs is vanaf 8 december ook als digitaal document op de telefoon beschikbaar. Burgers kunnen het document dan toevoegen aan de persoonlijke wallet in de RDW Voertuig-app. Eigenaren die een voertuig van en naar een keuringsstations moeten rijden, kunnen ervoor kiezen om het eendagskentekenbewijs niet alleen in de mailbox te krijgen, maar ook als digitaal document in de wallet op de telefoon. Het gaat om een beperkte toepassing van een nieuwe techniek die laat zien dat het digitaliseren van waardedocumenten in de mobiliteitsketen technisch

    Lees hier verder

    MECC Maastricht januari 2022

    Helaas kan de FEHAC u niet ontmoeten tijdens de beurs Interclassics. De autobeurs zou worden gehouden van 13 tot en met 16 januari, maar wordt verplaatst naar later in 2022.  De corona pandemie gooit ook nu weer roet in het eten.  De organisatie vindt, terecht, dat de gezondheid van de deelnemers en bezoekers voorop staat. Daarnaast is de onzekerheid ten aanzien van de toekomstige maatregelen zodanig dat de kwaliteit van de beurs niet gegarandeerd kan worden. Wij houden u op de hoogte. https://www.interclassicsmaastricht.nl/nl/nieuws

    Lees hier verder

    Voor 1 januari moeten trekkers, oogstmachines en getrokken machines voorzien zijn van een kenteken

    Voor 1 januari moeten trekkers, oogstmachines en getrokken machines voorzien zijn van een kenteken. Dat geldt niet alleen voor nieuwe trekkers en machines,  ook historische trekkers, zelfrijdende- of getrokken machines, heftrucks en andere voortuigen die maar af en toe op de wegkomen moeten een kenteken hebben. Zonder kenteken is rijden op de openbare weg vanaf 1 januari verboden. Dat betekent bijvoorbeeld geen oogstdemonstraties met historische oogstmachines meer, geen optochten met historische trekkers of een rondrit met bepaalde (leger)voertuigen. De RDW constateert dat helaas de

    Lees hier verder

    Kenteken voor toys for boys

    Hoeveel kinderen dromen er niet van om later op een trekker te rijden? Of draaien op de draaimolen tientallen rondjes op de tractor? Maar zorg wel dat trekkers voor 1-1-2022 geregistreerd zijn. Anders mogen ze niet meer op de openbare weg....   De registratieplicht geldt wel voor meer toys for boys – en voor die van de girls. Graafmachines, heftrucks, grote zitmaaiers en MMBS’en: allemaal moeten ze geregistreerd worden bij de RDW. Dat geldt ook voor alles wat erachter hangt: van platte karren tot getrokken materieel.   Registreren is kinderspel:

    Lees hier verder

    FEHAC-lid Carwei 40 jaar

    Bunnik 16 september 2021 FEHAC-lid Autoclub Carwei, de club van liefhebbers van "bijzondere automobielen" op Goeree-Overflakkee viert haar 40 jarig jubileum. Opgericht door een groep van 3 mensen is de club inmiddels uitgegroeid tot een vereniging met 70 actieve leden met één gemeenschappelijke hobby: auto's! Op 4 september j.l. werd viering van het jubileum jubileumdag gestart in 't Klassiekerhuis van voorzitter Emile Koole in Achthuizen. Autoclub Carwei heeft een eigen clubblad, 't Carweitje, met nieuws, evenementen, techniek, clubleden, agenda, FEHAC nieuws, enz. De redactie

    Lees hier verder

    Reactie op “De oldtimer snakt naar nieuwe harten en handen”

    Reactie op “De oldtimer snakt naar nieuwe harten en handen” https://www.trouw.nl/es-be96a299 De Federatie van Historische Automobiel- en Motor Clubs, FEHAC, onderschrijft de zorgen die FIVA voorzitter Tiddo Bresters uit in het artikel ‘De oldtimer snakt naar nieuwe harten en handen’ in Trouw van 21 augustus jl. Het gebrek aan vakmensen is groot en dat is niet alleen een probleem voor de restauratie van klassieke automobielen, maar ook voor het onderhoud ervan. Voor de FEHAC en haar leden, zo’n 250 aangesloten clubs, reden om zwaar in te zetten op goed onderhoud

    Lees hier verder

    12 of page 24