• Taxatie Test AutoWeek Classic

    Vier keer dezelfde auto laten taxeren: door een club taxateur, een online taxatie, iemand die zich ten onrechte uitgeeft als FEHAC taxateur en door de nestor van het taxaren. Dat levert een interessant inkijkje op hoe er in ons land getaxeerd wordt. Een Volvo P 544 uit 1960 was lijdend voorwerp voor een waarde die varieerde tussen € 9.500 en € 19.500. Dat er zo'n enorm verschil is, is onmogelijk te verklaren.  Meer kennis van zaken moet zorgen voor een minder groot verschil en het delen van taxatiewaarden tussen taxateurs onderling moeten worden. Lees hier het

    Lees hier verder

    Meer-klassieke-voertuigen-bij-open-monumentendag

    De stichting Open Monumentendag wil graag meer klassieke voertuigen zien bij de verschillende monumenten. Directeur Edith den Hartigh deed hiervoor een oproep tijdens de Algemene Ledenvergadering van de FEHAC, gisteren in Bunnik. De Open Monumentendag bestaat al zo lang dat het op zich ook al bijna de monumentenstatus heeft bereikt. Dit jaar zijn de Open Monumentendagen op zaterdag 12 en zondag 13 september. “Elk jaar heeft de Open Monumentendag een thema”, legt Edith den Hartigh aan de zaal uit. “Een paar jaar geleden was dat thema bijvoorbeeld ‘Groen van

    Lees hier verder

    Pieter Omtzigt tijdens de alv van 29 april 2014

    De oldtimermaatregel heeft geen 120 miljoen euro opgeleverd, maar slechts 30 miljoen. Dat zei Pieter Omtzicht, kamerlid voor het CDA, gisteravond tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Fehac. Omtzigt is al langer kritisch ten aanzien van de oldtimermaatregel, en heeft ook nu twijfels bij de verklaring die staatssecretaris Wiebes geeft over de effecten ervan. “De Tweede Kamer is gigantisch misleid. De staatssecretaris haalt kunstgrepen uit om te doen alsof hij 120 miljoen euro heeft binnengehaald met de oldtimermaatregel. Maar in feite is het maar 30 miljoen.” 60.000

    Lees hier verder

    Bunnik 30 september 2024 De vereniging FEHAC heeft voor zichzelf én voor al haar leden (de aangesloten clubs) een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. De verzekering geeft dekking voor aansprakelijkheden die ontstaan zijn in de uitoefening van haar activiteiten. Deze leeswijzer is opgesteld door de commissie Juridische Zaken en de werkgroep Verzekeringen en Taxaties van de FEHAC. De leeswijzer heeft als doel de toepasselijke polisvoorwaarden inzichtelijk te maken. De volgende onderwerpen komen aan de orde.    A. De FEHAC verzekering als aanvullende verzekering

    Lees hier verder

    Kenteken motorfiets met en zonder zijspan

    In 2015 bleek dat een motor met zijspan (aangeduid als L4e) een andere categorie voertuig zou zijn dan dezelfde motor in solo-uitvoering zonder zijspan (L3e). Dit was opeens actueel omdat de RDW in opdracht van het ministerie van I&W de in de wet vermelde registratie van voertuigen nauwgezet ging doorvoeren. Gevolg zou zijn dat bij het afkoppelen van het zijspan de motorfiets eerst door de RDW gekeurd zou moeten worden. Deze regeling hield er geen rekening mee dat er veel (vooral oudere) motoren zijn die door de fabrikant zijn gemaakt als voertuig met een eenvoudig aan- en af te koppelen

    Lees hier verder

    Overgangsregeling mrb voor bepaalde voertuigen

    Sinds 1 januari 2014 kennen we de Overgangsregeling voor bepaalde voertuigen met DET tot/met 31 december 1987. Voertuigen in deze regeling hebben een gereduceerd tarief MRB, totdat deze 40 jaar oud zijn (want daarna worden ze vrijgesteld voor MRB). De overgangsregeling kan aangevraagd worden voor: Personenwagens en lichte bedrijfswagens op benzine Vrachtwagens en autobussen (voor zover deze niet bedrijfsmatig gebruikt worden) Motorfietsen Niet genoemde categorieën (personenwagens / lichte bedrijfswagens op diesel of LPG en kampeerwagens) kunnen niet in de overgangsregeling. De

    Lees hier verder

    Milieuzone-utrecht-2015

    Personenauto's  * De Milieuzonen in Utrecht gelden alleen voor onderstaande voertuigen, dus niet voor Motorfietsen. Vanaf 1 januari 2015 voert Utrecht de milieuzone in voor personen- en bestelauto’s op diesel. Dit betekent dat dieselvoertuigen met een Datum Eerste Toelating (DET) van voor 1 januari 2001 de zone niet in mogen. U kunt de Datum Eerste Toelating aflezen op uw kentekenbewijs of doe de onderstaande kentekencheck. Ontheffingen aanvragen is mogelijk voor de volgende categorieën voertuigen: Langdurige ontheffing oldtimer (dieselauto van 40 jaar of ouder) Dagontheffing

    Lees hier verder

    Uitkomst Europese FIVA onderzoek

    FEHAC presenteert de uitkomsten van het Europese FIVA onderzoek naar de oldtimereigenaren, clubs en de oldtimer markt. Nederland is van oudsher een land met vele oldtimerliefhebbers. Mede daarom speelt de FEHAC een belangrijke rol binnen de internationale federatie FIVA. FEHAC-man Tiddo Bresters heeft dit onderzoek, in 15 landen tegelijk, voor de FIVA geleid. Een belangrijke rol is gespeeld door het team van Professor Bert van Wee (Universiteit Delft) en door onderzoeksbureau GfK. Als vervolg op een eerder internationaal onderzoek in 2006 geven de uitkomsten de actuele trends in de

    Lees hier verder

    APK verplichting

    11 november 2014 | Nieuws
    APK verplichting

    Door bepaalde omstandigheden kan het gebeuren dat een voertuig niet op tijd APK-goedgekeurd is. Artikel 11 van het Besluit voertuigen is ingesteld om ruimte te geven alsnog aan de APK-keuringsplicht te voldoen. Dit geldt voor een gekentekend motorrijtuig of aanhangwagen waarvoor de APK-keuringsplicht (artikel 72 van de Wegenverkeerswet 1994) van toepassing is. Het voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid

    Lees hier verder

    Brief bord milieuzone

    betreft: ontwerpbesluit houdende wijziging van het RVV1990 in verband met het uitbreiden van de mogelijkheid van milieuzones en enkele technische aanpassingen (KST199793) Op 9 oktober bespreekt de Tweede Kamer Commissie Infrastructuur en Milieu bovengenoemd onderwerp in een Algemeen Overleg. De Fehac neemt hiertegen stelling en heeft in bijgaande en aan de commissie toegezonden brief haar bezwaren kenbaar gemaakt tegen het invoeren van een bord waardoor het invoeren van milieuzones voor motorvoertuigen inclusief personenauto’s mogelijk wordt gemaakt. Secretariaat Fehac 8 oktober 2014

    Lees hier verder

    22 of page 23