De Haagse Puch bromfiets mag toch volgend jaar 40 dagdelen de milieuzone in. Velen, waaronder ook de FEHAC, hebben zich ingezet om dit typisch Haagse mobiel erfgoed ook rijdend te bewaren. Een betere oplossing is om de Puch op schonere brandstof te laten rijden. De Puch (en zijn broertje de Tomos) zijn tweetaktbrommers op benzine en die zijn volgens de gemeente zo vervuilend dat ze definitief uit de stad geweerd moeten worden. De Puch, bezongen is het Haagse lijflied, Oh Oh Den Haag, mooie stad achter de duinen, is niet zomaar een brommer maar Haags mobiel erfgoed. Net als al
De vrijstelling APK voor 50+ klassiekers per 1-1-2021 zorgt ervoor dat er in één keer elf jaargangen klassieke auto’s en bedrijfswagens van 1960 - 1970 worden vrijgesteld. De FEHAC heeft nagevraagd om hoeveel voertuigen precies dit jaarlijks gaat. De FEHAC heeft half september bij de RDW gevraagd om de aantallen voertuigen van 30 jaar en ouder in Nederland. Ook hebben we gevraagd bij hoeveel daarvan het kenteken geschorst is. Uit die opgave zijn de 50+ auto’s en bedrijfsvoertuigen uit de periode 1960 - 1970 gehaald. We komen dan op 59.874 personenauto’s
De Haagse Puch bromfiets mag toch volgend jaar 40 dagdelen de milieuzone in. Velen, waaronder ook de FEHAC, hebben zich ingezet om dit typisch Haagse mobiel erfgoed ook rijdend te bewaren. Haags mobiel erfgoed De Puch (en zijn broertje de Tomos) zijn tweetaktbrommers op benzine en die zijn volgens de gemeente zo vervuilend dat ze definitief uit de stad geweerd moeten worden. De Puch, bezongen is het Haagse lijflied, Oh Oh Den Haag, mooie stad achter de duinen, is niet zomaar een brommer maar Haags mobiel erfgoed. Schoner rijden gebeurt al Net als al het andere mobiel erfgoed rijdt een 40
FEHAC heeft zich met succes ingezet voor een APK-vrijstelling van voertuigen van 50 jaar en ouder. Deze vrijstelling gaat nu definitief in op 1 januari 2021. Die vrijstelling is niet zo maar gegeven: mobiel erfgoed wordt uitstekend onderhouden en maar zelden APK-afgekeurd. Want zonder goed onderhoud geen veilige, betrouwbare en rijklare oldtimer. APK-vrijstelling 50 jaar In 2014 heeft de Europese Unie een nieuwe APK-richtlijn aangenomen met de mogelijkheid voor de lidstaten om een vrijstelling van APK te geven voor voertuigen van historisch belang. De Stichting Overlegorgaan APK, waarin ook
Op zaterdag 26 september vindt op de Automotive Campus in Helmond een evenement plaats naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis van 125 jaar geleden. In april 1895 reed de Helmondse smid en rijwielhandelaar Jos van der Meulen rond op iets totaal nieuws: een 'motor-rijwiel'. Daarmee was hij vermoedelijk de eerste motorrijder van ons land en zijn Hildebrand & Wolfmüller (H&W) de eerste motor. Dat was nog voor de eerste auto in Nederland verscheen. Tijdens het evenement wordt een originele H&W getoond (en misschien zelfs een tweede), samen met een aantal andere motoren die
Heeft u een Oldtimer of bent u een liefhebber van historisch voertuigen? Doe dan mee aan het sociaal-economisch onderzoek van FEHAC en FIVA! Inzicht in het actuele gebruik van oldtimers, de financiële- en werkgelegenheidsbijdrage die historische voertuigen leveren aan de economie, daar gaat het om in het sociaal-economisch onderzoek 2020 van de (internationale koepel) FIVA. Naast dat het hebben en onderhouden van mobiel erfgoed een geweldige vorm van vrijetijdsbesteding is, leveren al die activiteiten een aanzienlijke omzet en werkgelegenheid op voor
Wij krijgen als RDW meldingen over bemiddelingswebsites die aanbieden om een vervangend kentekenbewijs of tenaamstellingscode voor u aan te vragen. De kosten van deze diensten zijn hoger dan een rechtstreekse aanvraag bij de RDW. De kosten die de bemiddelaars in rekening brengen komen namelijk bovenop het tarief van de RDW. U bent dan duurder uit. Meer informatie op de site van de RDW: Klachten websites voor kentekenbewijzen en tenaamstellingscodes 08 juni 2020
Het FEHAC-bestuur bedankt de Stichting Veteraan Autobussen Regio Oost te Apeldoorn (SVA (FEHAC-lid sinds 1982)) voor de gastvrije ontvangst van haar vrijwilligers voor de FEHAC-bbq van 6 september 2020. Stichting Veteraan Autobussen bezit ruim 70 oldtimerbussen verdeeld over vier depots in NL. Het onderhoud en stallen van de bussen wordt mogelijk gemaakt door het werk van ruim 100 vrijwilligers en uit de opbrengsten van verhuur. Daarnaast ontvangt SVA nog donaties en giften o.a. uit legaten. Voor meer info ga naar www.sva-museumbussen.nl
Uit: Vrij magazine Telegraaf zaterdag 15 augustus 2020 Door Marjolein Schipper Natuurlijk is een ultramoderne caravan voorzien van alle eigentijdse gemakken erg fijn. Maar er zijn ook mensen die heel bewust kiezen voor een exemplaar uit de jaren vijftig of zestig. Want dat is geen caravan, dat is rijdend erfgoed! Gerrit van der Kolk dacht altijd dat hij met zijn Stern uit 1965 gewoon een leuk oud caravannetje te pakken had. Waar hij met ontzettend veel plezier vakantie in vierde. Tot hij op een camping in Ommen een lid van de Oldtimer Caravan Club Nederland ontmoette. “Die zei
Bij een oude klassieker hoort een blauwe kentekenplaat. Sinds 1988 is zo’n plaat ook beschikbaar voor ingevoerde klassiekers. Op 30 juli 2020 is door de RDW het eerste kenteken PM-00-01 afgegeven voor een grijze Datsun Coupé 240 Z uit 1971. Wellicht gaan we deze nog tegenkomen bij FEHAC-lid 'Z en ZX Club Holland'. Klassiekerplaat voor bouwjaar 1973 en eerder Eén van de eerste zaken die de FEHAC lang geleden voor elkaar kreeg waren aparte klassieker kentekenseries voor geïmporteerde klassiekers. Die kregen een blauwe plaat met twee letters en vier cijfers.