Bij een oude klassieker hoort een blauwe kentekenplaat. Sinds 1988 is zo’n plaat ook beschikbaar voor ingevoerde klassiekers. Op 30 juli 2020 is door de RDW het eerste kenteken PM-00-01 afgegeven voor een grijze Datsun Coupé 240 Z uit 1971. Wellicht gaan we deze nog tegenkomen bij FEHAC-lid 'Z en ZX Club Holland'.
Klassiekerplaat voor bouwjaar 1973 en eerder
Eén van de eerste zaken die de FEHAC lang geleden voor elkaar kreeg waren aparte klassieker kentekenseries voor geïmporteerde klassiekers. Die kregen een blauwe plaat met twee letters en vier cijfers. Dat was in 1988 en de gele kentekenplaat was 10 jaar daarvoor ingevoerd. Met de RDW werd afgesproken dat een import klassieker (eerst alleen op verzoek) toch een blauwe kentekenplaat kon krijgen als de datum eerste toelating maar 1972 of eerder was. Voor personenauto’s begon de eerste serie met de letters DE vooraan, bedrijfswagens kregen BE en de motorfietsen-serie begon met ZM. Later werd voor de voertuigen uit 1973 t/m 1977 nog een aparte serie met de letters YB in het midden ingevoerd; eerst alleen voor personenauto’s, maar later ook voor de bedrijfswagens en de motorfietsen uit die jaren.
Succes vooral bij de personenauto’s
De uitgifte van deze kentekens is een groot succes geworden. Dik 30 jaar verder zijn er elf series van steeds 9.999 stuks klassieke personenauto’s bijgekomen. Die series begonnen altijd met de letters D of A en als laatste DZ. Nu dus de PM en dat is voor het eerst iets anders dan een beginletter D of A. Die bijna 110.000 klassiekers in 32 jaar erbij zijn er nu natuurlijk allang niet meer. Nederland is behalve een klassiekerimport land, ook een uitvoerland van mobiel erfgoed. Ook verliezen we helaas oldtimers aan sloop, brand, diefstal en ongevallen.
In vijf jaar een serie klassieker kentekens vol
De DZ-serie die nu vol is heeft er vijf jaar over gedaan om vol te raken. Ook de AR- en de AM-series daarvoor liepen steeds vijf jaar. Dat betekent dat er elke week rond de 40 klassieke personenauto’s van vóór 1973 op kenteken gezet worden. Dat tempo neemt wel af: hoe ouder de oldtimer, hoe zeldzamer, hoe minder import en ook hoe minder vaak er mee gereden wordt.