• Geluidsoverlast beperken in stiltegebieden

    Bewoners willen toenemend lawaai stoppen De laatste tijd is geluidsoverlast veroorzaakt door vooral motorfietsen negatief in het nieuws geweest. In de zomer van 2020 is de NEFOM (Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen) opgericht om de steeds maar toenemende geluidsoverlast door recreatief motor- en autoverkeer een halt toe te roepen. In de NEFOM zijn nu 46 bewonersgroepen uit negen provincies verenigd. Klassiekers zeker niet het grootste probleem Vooral zware motorfietsen met uitlaten die geluid nauwelijks dempen zijn voor de bewoners langs de mooie dijkwegen en landweggetjes

    Lees hier verder

    Aanvragen niet altijd juist en compleet De landbouwtrekkers krijgen als laatste voertuigcategorie ook een kenteken. De eigenaren van bestaande trekkers zonder kenteken kunnen in 2021 zonder keuring eenvoudig bij de RDW een kenteken aanvragen. In de eerste twee maanden van 2021 zijn al 72.000 aanvragen ingediend en voor 50.000 voertuigen is inmiddels een kenteken afgegeven. Voor de 22.000 gevallen die overblijven ontbreekt meestal nog iets aan de benodigde gegevens. Vaak is dat het VIN-nummer, maar ook bij de handelsbenaming komen nogal eens fouten voor.    Flink aantal 30+

    Lees hier verder

    Brommerverbod treft ook de Gazelle van Moes

    Sinds vele jaren heeft ijscoman Moes een fraaie driewielige witte ijscokar aangedreven door een Gazelle bromfietsmotor. Het Haagse brommerverbod biedt een uitzondering om 40 dagdelen wel te mogen te rijden, maar dat is veel te weinig voor deze ondernemer om zijn Gazelle bromfiets aan te houden. Dit treurige verhaal haalde de pers en verschillende organisaties zijn ijscoman Moes te hulp geschoten. Met de insteek: Moes moet blijven op het Binnenhof! Bemoeienis van vele kanten De Haagse politiek trok zich het geval Moes aan en kwam met een motie om driewielige brommers uit te sluiten van het

    Lees hier verder

    Speed-pedelec helm voor historische snorfietsen

    Zienswijze ingediend over helmplicht In de internetconsutaltie onder belangenorganisaties over dit onderwerp heeft ook de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs [FEHAC] haar zienswijze ingediend. Deze was specifiek gericht op het uitzonderen of beperken van de helmplicht voor bestuurders van historische snorfietsen. TNO onderzoek De Minister van I&W heeft na deze internetconsultatie TNO Traffic & Transport opgedragen te onderzoeken, of de speed-pedelec normering ook kan gelden voor snorfietsen die trapondersteuning vereisen. Het gaat hierbij ook om de historische

    Lees hier verder

    FEHAC congres 2020 video’s

    Op 27 november 2020 organiseerde de FEHAC het congres ‘Oldtimers onderweg naar morgen.  De Covid-19 restricties verhinderden een fysiek congres, maar alle sprekers waren bereid een videopresentatie te doen. Van behoud van mobiel erfgoed, de waarde ervan voor de maatschappij tot de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van schone brandstof. U ziet het in de videopresentaties die u bovendien nu allemaal afzonderlijk kunt bekijken. De complete video en het programma vindt u hier.Louwman Museum en FEHAC samen op de bres voor het mobiele erfgoed. Het Louwman Museum en de FEHAC

    Lees hier verder

    Bunnik 30 december 2020. De FEHAC heeft becijferd dat de invoering van de 50+ APK inhoudt dat jaarlijks 21.500 voertuigen minder gekeurd hoeven te worden. Met 25.000 keurmeesters betekent dat minder dan één gemiste APK keuring voor een oldtimer. BNR Nieuwsradio meldde in een uitzending dat het om 84.000 auto’s gaat die vrijgesteld zijn van de APK. BNR Nieuwsradio kwam op basis van VWE-cijfers op 84.000 APK-vrijgestelde auto’s. Dat zijn alle auto’s met een bouwjaar van 1900 t/m 1970. Het zijn er zelfs nog meer als het gaat om voertuigen en niet alleen over

    Lees hier verder

    RDW kan een oud Nederlands kenteken opnieuw activeren

    Bunnik 30 december 2020 Bij de restauratie van ons mobiele erfgoed speelt het kenteken van het voertuig een belangrijke rol. Soms is het oorspronkelijke Nederlandse kenteken nog in zijn geheel aanwezig (papieren compleet plus kentekenplaat) en bekend bij de RDW. Dan kan na een lange restauratie de kentekenplaat weer worden gemonteerd en het voertuig na een kentekenkeuring (of beëindiging schorsing) weer in gebruik genomen worden. Maar wat te doen als niet alle kentekendocumenten meer beschikbaar zijn en de RDW heeft geen gegevens meer over het originele Nederlandse kenteken dat bij het

    Lees hier verder

    Altijd 98-benzine tanken voorkomt problemen

    Bunnik 30 december 2020. Vanaf vorig jaar oktober is de E10-benzine met octaangetal 95 de gangbare benzine in ons land. E10 staat voor maximaal 10 procent bijgemengde ethanol. De E5-premiumbenzine met een octaangetal van 98 is echter ook nog steeds ruim verkrijgbaar, vooral bij de bemande tankstations. De E10-benzine is prima voor de moderne auto’s die 1.500 km per maand rijden en elke week een keer aan de pomp staan. Voor oldtimers die maar 1.500 km per jaar rijden en de hele winter stilstaan, is het tanken van E10- benzine echter niet aan te raden. Het grote nadeel van veel ethanol in

    Lees hier verder

    Trekker registratie vanaf 1-1-2021 ook voor historische voertuigen

    Bunnik, 2-12-2020. Als een van de laatste motorvoertuigen op de openbare weg worden (land)bouwvoertuigen en de categorie MMBS (=Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid) ook van een kenteken voorzien. Dit geldt voor tractoren maar ook voor bijvoorbeeld shovels of graafmachines. Ook restauratie-objecten kunnen geregistreerd worden. Maar ook een MMBS als de SRV-wagen moet eraan geloven. Conversie periode heel 2021 Eerst komt er een conversie periode van een jaar waarbij voertuigeigenaren deze voertuigen makkelijk en zonder keuring kunnen registreren. Tijdens deze periode, die het

    Lees hier verder

    FEHAC factsheet aantallen oldtimers 2020

    Bunnik 20-11-2020. Met gegevens van de RDW en het CBS heeft de FEHAC een factsheet samengesteld over de aantallen oldtimers in ons land. Daar zijn de volgende trends uit te halen. er zijn 357.000 auto’s, 52.000 bedrijfswagens en 203.000 motoren van 30 jaar en ouder vergeleken met 2016 en 2018 stijgen de aantallen het aandeel 30-40 jaar oud stagneert, het aandeel 40+ stijgt rond een derde deel van alle oldtimers staat geschorst in de garage het aantal elektrisch omgebouwde oldtimers is zeer gering: 68 stuks in totaal van de andere brandstoffen dan benzine heeft het schone LPG een groter

    Lees hier verder

    13 of page 23