Helaas kan de FEHAC u niet ontmoeten tijdens de beurs Interclassics. De autobeurs zou worden gehouden van 13 tot en met 16 januari, maar wordt verplaatst naar later in 2022. De corona pandemie gooit ook nu weer roet in het eten. De organisatie vindt, terecht, dat de gezondheid van de deelnemers en bezoekers voorop staat. Daarnaast is de onzekerheid ten aanzien van de toekomstige maatregelen zodanig dat de kwaliteit van de beurs niet gegarandeerd kan worden. Wij houden u op de hoogte. https://www.interclassicsmaastricht.nl/nl/nieuws
Voor 1 januari moeten trekkers, oogstmachines en getrokken machines voorzien zijn van een kenteken. Dat geldt niet alleen voor nieuwe trekkers en machines, ook historische trekkers, zelfrijdende- of getrokken machines, heftrucks en andere voortuigen die maar af en toe op de wegkomen moeten een kenteken hebben. Zonder kenteken is rijden op de openbare weg vanaf 1 januari verboden. Dat betekent bijvoorbeeld geen oogstdemonstraties met historische oogstmachines meer, geen optochten met historische trekkers of een rondrit met bepaalde (leger)voertuigen. De RDW constateert dat helaas de
Hoeveel kinderen dromen er niet van om later op een trekker te rijden? Of draaien op de draaimolen tientallen rondjes op de tractor? Maar zorg wel dat trekkers voor 1-1-2022 geregistreerd zijn. Anders mogen ze niet meer op de openbare weg.... De registratieplicht geldt wel voor meer toys for boys – en voor die van de girls. Graafmachines, heftrucks, grote zitmaaiers en MMBS’en: allemaal moeten ze geregistreerd worden bij de RDW. Dat geldt ook voor alles wat erachter hangt: van platte karren tot getrokken materieel. Registreren is kinderspel:
Bunnik 16 september 2021 FEHAC-lid Autoclub Carwei, de club van liefhebbers van "bijzondere automobielen" op Goeree-Overflakkee viert haar 40 jarig jubileum. Opgericht door een groep van 3 mensen is de club inmiddels uitgegroeid tot een vereniging met 70 actieve leden met één gemeenschappelijke hobby: auto's! Op 4 september j.l. werd viering van het jubileum jubileumdag gestart in 't Klassiekerhuis van voorzitter Emile Koole in Achthuizen. Autoclub Carwei heeft een eigen clubblad, 't Carweitje, met nieuws, evenementen, techniek, clubleden, agenda, FEHAC nieuws, enz. De redactie
Reactie op “De oldtimer snakt naar nieuwe harten en handen” https://www.trouw.nl/es-be96a299 De Federatie van Historische Automobiel- en Motor Clubs, FEHAC, onderschrijft de zorgen die FIVA voorzitter Tiddo Bresters uit in het artikel ‘De oldtimer snakt naar nieuwe harten en handen’ in Trouw van 21 augustus jl. Het gebrek aan vakmensen is groot en dat is niet alleen een probleem voor de restauratie van klassieke automobielen, maar ook voor het onderhoud ervan. Voor de FEHAC en haar leden, zo’n 250 aangesloten clubs, reden om zwaar in te zetten op goed onderhoud
Dat klassieke auto’s en schoon rijden prima samengaan, laat de Nederlandse ondernemer Frans van Haren dit jaar zien tijdens de Mille Miglia. Zijn twee bijzondere klassiekers rijden beide op een speciale benzine van het eveneens Nederlandse merk Ecomaxx. De brandstof verbrandt schoner en biedt ook nog eens voordelen voor de motor en zijn prestaties. Het is niet de eerste keer dat Van Haren de Mille Miglia meerijdt. Dit keer neemt hij uit zijn indrukwekkende klassiekercollectie de Alfa Romeo 8C Bella Rossa mee om de befaamde 1000 Italiaanse mijlen te maken. De reden om de klassieke
Bunnik 28 april 2021Wim Oude Weernink geldt als de nestor van de autojournalistiek. Hij is steeds en bij voortduring een warm pleitbezorger voor al het mobiel erfgoed op de weg. Wim heeft vele functies vervuld binnen de wereld van het mobiel erfgoed en is een geweldige belangenbehartiger voor Lancia en alle andere mooie merken klassieke voertuigen. Wim ontving de zeer welverdiende hoge onderscheiding van Officier in de orde van Oranje Nassau. De FEHAC feliciteert Wim Oude Weernink van harte met zijn mooie onderscheiding.Henk Grootjans uit Doetinchem kreeg op 26 april jl. een lintje voor vele
Oldtimers op weg naar de Tweede Kamer verkiezingen Voor de huidige leden van de Tweede Kamer is de ijscokar van ondernemer Moes het enige mobiel erfgoed dat ze dagelijks tegenkomen. Maar het bedrijf van ijscoman Moes dreigt de nek te worden omgedraaid door het verbod op klassieke bromfietsen in de milieuzone van de gemeente Den Haag.Gevraagd naar partijstandpunten Reden genoeg om de verschillende partijen in de aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen van maart 2021 te vragen hoe ze tegenover het behoud van en rijden met ons mobiel erfgoed staan. Van de gevestigde partijen
De Belastingdienst heeft een aantal aangesloten leden gevraagd informatie te verstrekken met betrekking tot het financiële reilen en zeilen van hun vereniging. Na de beantwoording door de verenigingen is een kleiner aantal van deze verenigingen aangewezen als BTW-plichtig (over alle inkomsten, inclusief contributies), uiteraard met het recht op vooraftrek (betaalde BTW) volgens bij wet bepaalde regels. Een aantal verenigingen heeft nog steeds geen antwoord verkregen. Dit heeft vermoedelijk te maken met de grootte van de verenigingen waarbij de inkomsten of omzet onder de grens van €
Vrijwillig onderhoudsadvies Per 1 januari 2021 is de verplichte APK voor 50+ auto’s en bedrijfsvoertuigen afgeschaft. Dit kon omdat de betreffende automobielen door hun eigenaars erg goed onderhouden worden en veilig zijn. Maar waar de APK een keuring is van de huidige veiligheid van een voortuig zegt dat minder over de conditie van het voertuig in de komende jaren. De door de FEHAC voorgestelde inspectie, die op vrijwillige basis is en waarvoor al een opzet is gemaakt, zal daarom juist vooral een onderhoudsadvies zijn. Brede samenwerking om kennis en kunde te bevorderen Dat onderhoud