• APK-vrijstelling 50 jaar definitief per 1 januari 2021

    FEHAC heeft zich met succes ingezet voor een APK-vrijstelling van voertuigen van 50 jaar en ouder. Deze vrijstelling gaat nu definitief in op 1 januari 2021. Die vrijstelling is niet zo maar gegeven: mobiel erfgoed wordt uitstekend onderhouden en maar zelden APK-afgekeurd. Want zonder goed onderhoud geen veilige, betrouwbare en rijklare oldtimer. APK-vrijstelling 50 jaar In 2014 heeft de Europese Unie een nieuwe APK-richtlijn aangenomen met de mogelijkheid voor de lidstaten om een vrijstelling van APK te geven voor voertuigen van historisch belang. De Stichting Overlegorgaan APK, waarin ook

    Lees hier verder

    Evenement rond 125 jaar motorfiets in Nederland

    Op zaterdag 26 september vindt op de Automotive Campus in Helmond een evenement plaats naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis van 125 jaar geleden. In april 1895 reed de Helmondse smid en rijwielhandelaar Jos van der Meulen rond op iets totaal nieuws: een 'motor-rijwiel'. Daarmee was hij vermoedelijk de eerste motorrijder van ons land en zijn Hildebrand & Wolfmüller (H&W) de eerste motor. Dat was nog voor de eerste auto in Nederland verscheen. Tijdens het evenement wordt een originele H&W getoond (en misschien zelfs een tweede), samen met een aantal andere motoren die

    Lees hier verder

    FIVA-enquête 2020

    Heeft u een Oldtimer of bent u een liefhebber van historisch voertuigen?  Doe dan mee aan het sociaal-economisch onderzoek van FEHAC en FIVA!   Inzicht in het actuele gebruik van oldtimers, de financiële- en werkgelegenheidsbijdrage die historische voertuigen leveren aan de economie, daar gaat het om in het sociaal-economisch onderzoek 2020 van de (internationale koepel) FIVA.    Naast dat het hebben en onderhouden van mobiel erfgoed een geweldige vorm van vrijetijdsbesteding is, leveren al die activiteiten een aanzienlijke omzet en werkgelegenheid op voor

    Lees hier verder

    RDW informatie: Klachten websites voor kentekenbewijzen en tenaamstellingscodes

    Wij krijgen als RDW meldingen over bemiddelingswebsites die aanbieden om een vervangend kentekenbewijs of tenaamstellingscode voor u aan te vragen. De kosten van deze diensten zijn hoger dan een rechtstreekse aanvraag bij de RDW. De kosten die de bemiddelaars in rekening brengen komen namelijk bovenop het tarief van de RDW. U bent dan duurder uit. Meer informatie op de site van de RDW: Klachten websites voor kentekenbewijzen en tenaamstellingscodes 08 juni 2020 

    Lees hier verder

    FEHAC vrijwilligers-barbecue 2020

    Het FEHAC-bestuur bedankt de Stichting Veteraan Autobussen Regio Oost te Apeldoorn (SVA (FEHAC-lid sinds 1982)) voor de gastvrije ontvangst van haar vrijwilligers voor de FEHAC-bbq van 6 september 2020. Stichting Veteraan Autobussen bezit ruim 70 oldtimerbussen verdeeld over vier depots in NL. Het onderhoud en stallen van de bussen wordt mogelijk gemaakt door het werk van ruim 100 vrijwilligers en uit de opbrengsten van verhuur. Daarnaast ontvangt SVA nog donaties en giften o.a. uit legaten. Voor meer info ga naar www.sva-museumbussen.nl

    Lees hier verder

    Vrij Magazine Telegraaf 15-08-2020

    Uit: Vrij magazine Telegraaf zaterdag 15 augustus 2020 Door Marjolein Schipper Natuurlijk is een ultramoderne caravan voorzien van alle eigentijdse gemakken erg fijn. Maar er zijn ook mensen die heel bewust kiezen voor een exemplaar uit de jaren vijftig of zestig. Want dat is geen caravan, dat is rijdend erfgoed! Gerrit van der Kolk dacht altijd dat hij met zijn Stern uit 1965 gewoon een leuk oud caravannetje te pakken had. Waar hij met ontzettend veel plezier vakantie in vierde. Tot hij op een camping in Ommen een lid van de Oldtimer Caravan Club Nederland ontmoette. “Die zei

    Lees hier verder

    Blauwe kentekenplaat import klassieker begint nu met PM

    Bij een oude klassieker hoort een blauwe kentekenplaat. Sinds 1988 is zo’n plaat ook beschikbaar voor ingevoerde klassiekers. Op 30 juli 2020 is door de RDW het eerste kenteken PM-00-01 afgegeven voor een grijze Datsun Coupé 240 Z uit 1971. Wellicht gaan we deze nog tegenkomen bij FEHAC-lid 'Z en ZX Club Holland'.  Klassiekerplaat voor bouwjaar 1973 en eerder Eén van de eerste zaken die de FEHAC lang geleden voor elkaar kreeg waren aparte klassieker kentekenseries voor geïmporteerde klassiekers. Die kregen een blauwe plaat met twee letters en vier cijfers.

    Lees hier verder

    Nieuwsbrief FEHACtiviteiten juli 2020

    Het juli-nummer van het magazine FEHACtiviteiten van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs is verschenen en bevat weer veel nieuws over het mobiel erfgoed op de weg. In dit nummer o.a. : de FEHAC groeit met acht leden. In deze editie worden ze voorgesteld geen APK meer voor voertuigen ouder dan 50 jaar “Mobiel erfgoed is van iedereen”: interview uit GO! Mobility van de Rai Vereniging, met FEHAC-bestuurslid Bert Pronk, oldtimer trekkers krijgen volgend jaar een kenteken; eenvoudig aan te vragen in een conversieperiode de gevolgen van corona voor voertuigclubs:

    Lees hier verder

    De jeugd is de toekomst

    Waarschijnlijk heb je het al eens voorbij horen komen tijdens een clubbijeenkomst of ALV. Het onderwerp jeugd, jongeren of ‘onze kinderen’ in een context van “daar moeten we wat mee”. De dooddoener dat de jeugd tenslotte de toekomst is ligt voordehand. Al jaren denken oude mensen na over wat jonge mensen aanspreekt en hoe je ze moet bereiken. Ondergetekende behoort, al zeg ik zelf, tot die laatste categorie en ik ervaar dat het nog niet altijd lukt om mijn generatie te bereiken. In deze blog een aantal tips van mijn kant over hoe je dat wel succesvol zou kunnen

    Lees hier verder

    Tractoren krijgen straks ook een kenteken

    Tractoren krijgen straks ook een kenteken Eind mei heeft de Eerste Kamer als hamerstuk de wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd waardoor landbouwtrekkers straks een kenteken gaan krijgen. Daar vallen ook Mobiele Machines (MM) onder zoals shovels, graafmachines, oogstmachines etc.  De MMBS (Motorvoertuig met Beperkte Snelheid), zoals een SRV-wagen, kan tijdens de conversieperiode geregistreerd worden. Daarna niet meer. Het kenteken is alleen nodig als er van de openbare weg gebruik gemaakt wordt. Vier groepen met verschillende kentekenplicht Voertuigen waar geen T-rijbewijs voor

    Lees hier verder

    15 of page 23