• Tractoren krijgen straks ook een kenteken

  • Tractoren krijgen straks ook een kenteken

    Eind mei heeft de Eerste Kamer als hamerstuk de wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd waardoor landbouwtrekkers straks een kenteken gaan krijgen.
    Daar vallen ook Mobiele Machines (MM) onder zoals shovels, graafmachines, oogstmachines etc. 
    De MMBS (Motorvoertuig met Beperkte Snelheid), zoals een SRV-wagen, kan tijdens de conversieperiode geregistreerd worden. Daarna niet meer.

    Het kenteken is alleen nodig als er van de openbare weg gebruik gemaakt wordt.

    Vier groepen met verschillende kentekenplicht

    1. Voertuigen waar geen T-rijbewijs voor nodig is. Dat zijn kleine machines als grasmaaiers en poepruimers. Daarvoor is straks geen registratie of kenteken nodig.
    2. Langzame trekkers tot 25 km/uur. Die worden wel geregistreerd, krijgen administratief wel een kenteken en een kentekenbewijs op creditcard formaat, maar zijn niet verplicht een kentekenplaat te voeren. Daar is ook geen APK voor nodig.
    3. Normale trekkers tot 40 km/uur. Die krijgen een kenteken en moeten een kentekenplaat voeren. APK is niet nodig. Ze mogen straks maximaal 40 km/uur rijden.
    4. Snelle trekkers die harder rijden dan 40 km p/u. Die krijgen een kenteken, moeten ook een kentekenplaat voeren en worden ook APK-plichtig. Ze mogen niet harder dan 40 km/uur op de openbare weg.

    Trekkers die nu al een GV-kenteken hebben (GV staat voor Grens Verkeer) houden dat kenteken, maar moeten in het nieuwe systeem toch opnieuw geregistreerd worden. Nieuwe trekkers krijgen direct al een kenteken.

    Blauwe plaat op oldtimer trekkers
    Nederland kent veel oldtimerliefhebbers met een trekker. Niemand weet precies hoeveel dat er zijn, maar schattingen lopen uiteen van 25.000 tot 100.000 stuks. Ook alle oldtimertrekkers worden straks geregistreerd met kenteken. Al duidelijk is dat een trekker van vóór 1978 een blauwe plaat mag voeren, ook als dat een andere combinatie wordt dan twee letters en vier cijfers. Die plaat mag in drie formaten: de langwerpige en de vierkante personenautoplaat, maar ook de vierkante motorfietsplaat is straks mogelijk. Een kentekenplaat hoeft alleen aan de achterkant; alleen bij rijden in het buitenland is een kentekenplaat aan de voor- en achterzijde straks verplicht. 

    RDW verstrekt de kentekens
    De RDW gaat het trekkerkenteken invoeren. Het is nu nog niet duidelijk wanneer dit gaat gebeuren. Wel is al duidelijk dat er eerst een conversieperiode komt waar in een eenvoudige procedure iedere trekkereigenaar zijn trekker kan aanmelden. Als die periode voorbij is kan men alleen een kenteken krijgen na keuring op een RDW-station en dat is lastiger en ongetwijfeld duurder. Dus gebruik straks de conversieperiode want het bespaart veel tijd en moeite. 

    Zodra meer bekend is over de conversieperiode, leest u dit op FEHAC.nl en sturen we weer een nieuwsbrief.