• Op de eerste plaats de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Ik hoop dat u kunt terugkijken op fijne kerstdagen. In normale tijden zouden we elkaar straks op de jaarlijkse oldtimerbeurs Interclassics Maastricht weer ontmoeten. Maar helaas is alles nog steeds anders. Het is nog niet te voorspellen wanneer we weer een beetje naar normaal gaan. Voorlopig maken we er het beste van. En dat lukt heel behoorlijk. Zo hebben wij afgelopen 27 november ons congres “Oldtimers op weg naar morgen” georganiseerd. Mocht u dit gemist hebben, dan is het terug te zien op onze website. We hadden een mooi en breed pallet aan sprekers. De reacties waren erg goed.
     
    Sindsdien zitten we niet stil. Er wordt hard doorgewerkt aan het Nationaal Register Mobiel Erfgoed. Daarnaast blijven we er waakzaam op dat het overheidsbeleid op verschillende vlakken zich ontwikkelt met aandacht voor ons erfgoed. De inrichting van milieuzones in Den Haag vroeg recent nog onze aandacht. Zonder onze bijdrage was dat zeker verkeerd gegaan. We moeten op dit thema zeer waakzaam blijven. We steunen absoluut de klimaatdoelstellingen. Maar dan wel met respect en zorg voor ons erfgoed.
     
    Kortom, er ligt genoeg werk op ons bordje. En dat is goed. Ik hoop dat we elkaar snel weer kunnen ontmoeten. In elk geval spreek ik de wens uit op een mooi 2021.

    Stefan Hulman,
    voorzitter FEHAC

  • Bunnik 27 november 2020. Update 30 november 2020 u kunt de congrespresentatie nog volledig terug zien. (Ga naar congres)

    Erfgoed is het waard om goed te bewaren, maar intussen verandert de wereld. Daarom werkt de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs) aan een nieuwe invulling voor behoud van het mobiele erfgoed op de weg. Samen met alle betrokkenen. 
     
    Dat is voor FEHAC de aanleiding het congres 'Oldtimers op weg naar morgen' te organiseren. Door de Corona-maatregelen is een fysiek congres niet mogelijk. Daarom bieden wij de zeer actuele informatie van de sprekers nu als online-congrespresentatie aan. Via de onderstaande button ‘GA NAAR CONGRES’ gaat u naar de boeiende online-congrespresentatie. Daar vindt u ook het programma. 

    Ga naar congres

  • Online ALV organiseren

    FEHAC gebruikte voor de online ALV de software van Zoom (Pro licentie + webinar-module). Tijdens de ALV waren de bestuursleden in het auditorium van BOVAG waar normaal de ALV’s worden gehouden. De anderhalve meter afstand kon hier goed gehandhaafd worden. De voorzitter had een PC waarop de PowerPointpresentatie draaide. Voor de andere bestuursleden was een PC als spreekgestoelte ingericht. Verder was er nog een PC voor de host (regie) en een

    Lees hier verder

    FEHAC-online-ALV-21-oktober-2020

    Normaal houdt de FEHAC twee ledenvergaderingen per jaar. Nu in corona-tijd werd de ledenvergadering voor het eerst digitaal gehouden. Best spannend om mee te maken of dat allemaal goed werkte en dat viel helemaal niet tegen. Voor de ALV vergadering kwamen bestuur en secretariaat bijeen op ons kantoor in Bunnik. De leden konden vanaf 19:30 uur aanschuiven aan de digitaal opengestelde vergadertafel. Met meer dan 80 aanwezige leden was de opkomst zeer goed. Ook bleek uit het vraag en antwoord

    Lees hier verder

    FEHAC-Congres 'Oldtimers op weg naar morgen'

    Erfgoed is het waard om goed te bewaren, maar intussen verandert de wereld. Daarom werkt de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs) aan een nieuwe invulling voor behoud van het mobiele erfgoed op de weg. Samen met alle betrokkenen.

    Lees hier verder

    Clubs aangemerkt als BTW-plichtig

    Een aantal grote clubs binnen de FEHAC zijn door de belastingdienst aangemerkt als ondernemer en dus BTW-plichtig. Maar omdat clubs ook mobiel erfgoed beheren, komt de FEHAC in het geweer tegen de belastingdienst en bepleit BTW-vrijstelling voor mobiel erfgoed clubs.  De FEHAC heeft inmiddels contact gelegd met het Ministerie van OCW om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die de erfgoedwet biedt. Wij willen samen met OCW bij het Ministerie van Financiën bepleiten dat onze

    Lees hier verder

    Haags icoon Puch kan blijven rijden

    De Haagse Puch bromfiets mag toch volgend jaar 40 dagdelen de milieuzone in. Velen, waaronder ook de FEHAC, hebben zich ingezet om dit typisch Haagse mobiel erfgoed ook rijdend te bewaren. Een betere oplossing is om de Puch op schonere brandstof te laten rijden.   De Puch (en zijn broertje de Tomos) zijn tweetaktbrommers op benzine en die zijn volgens de gemeente zo vervuilend dat ze definitief uit de stad geweerd moeten worden. De Puch, bezongen is het Haagse lijflied, Oh Oh Den

    Lees hier verder

    Aantal 50-plus APK vrijstellingen

    De vrijstelling APK voor 50+ klassiekers per 1-1-2021 zorgt ervoor dat er in één keer elf jaargangen klassieke auto’s en bedrijfswagens van 1960 - 1970 worden vrijgesteld. De FEHAC heeft nagevraagd om hoeveel voertuigen precies dit jaarlijks gaat. De FEHAC heeft half september bij de RDW gevraagd om de aantallen voertuigen van 30 jaar en ouder in Nederland. Ook hebben we gevraagd bij hoeveel daarvan het kenteken geschorst is. Uit die opgave zijn de 50+ auto’s en

    Lees hier verder

    Nieuwsflits september 2020

    De Haagse Puch bromfiets mag toch volgend jaar 40 dagdelen de milieuzone in. Velen, waaronder ook de FEHAC, hebben zich ingezet om dit typisch Haagse mobiel erfgoed ook rijdend te bewaren. Haags mobiel erfgoed De Puch (en zijn broertje de Tomos) zijn tweetaktbrommers op benzine en die zijn volgens de gemeente zo vervuilend dat ze definitief uit de stad geweerd moeten worden. De Puch, bezongen is het Haagse lijflied, Oh Oh Den Haag, mooie stad achter de duinen, is niet zomaar een brommer maar

    Lees hier verder

    APK-vrijstelling 50 jaar definitief per 1 januari 2021

    FEHAC heeft zich met succes ingezet voor een APK-vrijstelling van voertuigen van 50 jaar en ouder. Deze vrijstelling gaat nu definitief in op 1 januari 2021. Die vrijstelling is niet zo maar gegeven: mobiel erfgoed wordt uitstekend onderhouden en maar zelden APK-afgekeurd. Want zonder goed onderhoud geen veilige, betrouwbare en rijklare oldtimer. APK-vrijstelling 50 jaar In 2014 heeft de Europese Unie een nieuwe APK-richtlijn aangenomen met de mogelijkheid voor de lidstaten om een vrijstelling

    Lees hier verder

    2 of page 13