Op 24 november bracht een delegatie van de FEHAC een bezoek aan de Stichting Trolleymaterieel Arnhem (STA). De STA is op 21 juni 2018 officieel opgericht en heeft de Arnhemse trolleybussen overgenomen van de Stichting Veteraan Autobussen. Deze elektrovoertuigen hebben specifieke eigenschappen die in een aparte organisatie zoals de STA beter beheerd en onderhouden kunnen worden. De STA is zeer geïnteresseerd in het lidmaatschap van de FEHAC en de FEHAC zelf beschouwt het lidmaatschap van de enige trolleybus club in Nederland als een uiterst belangrijke aanvulling. De trolleybus is uniek en
De London to Brighton Veteran Car Run die op 6 november 2022 werd gereden is een van de belangrijkste oldtimer tochten ter wereld. Dit jaar niet alleen vanwege het aantal prachtige klassiekers dat mee deed, maar vooral omdat twee van deze klassiekers uit het begin van de ontwikkeling van de auto, de tocht op e-fuel hebben gereden. Ondanks de hevige regen en zelfs ondergelopen wegen voltooiden de twee oldtimers de ‘run’ zonder enig probleem. Het was de eerste keer dat klassiekers van de hoofdstad naar de kust (zo’n 100 km) op e-fuel reden. Niet alleen zorgen deze fossiel vrije
Meerderheid Tweede Kamer volgt stemadvies FEHAC. MRB-vrijstelling blijft in stand. Tijdens de algemene beschouwingen bracht Volt samen met de PvdA en GL een amendement in om de oldtimerregeling te schrappen. Dit zou betekenen dat vanaf 1 januari 2023 alle oldtimer-auto's, motorfietsen, vrachtwagens en autobussen de volledige MRB moeten gaan betalen. Lees hier het amendement FEHAC heeft samen met ANWB, BOVAG en KNAC de leden van de Tweede Kamer benaderd met een stemadvies.
FEHAC, ANWB, BOVAG en KNAC hebben de leden van de Tweede Kamer geadviseerd de huidige MRB-vrijstelling voor oldtimers te handhaven. De organisaties ontraden daarmee een amendement van de Leden Maatoug en Nijboer op de belastingwetten dat juist pleit voor afschaffing van deze vrijstelling voor oldtimers. Zij wijzen erop dat in 2012-2013 een vergelijkbaar voorstel leidde tot veel maatschappelijke onrust. De huidige MRB-vrijstelling voor oldtimers is naar mening van de organisaties zeer zorgvuldig tot stand gekomen. “De vrijstelling voor de MRB moet blijven” zegt Stefan
Bunnik, 9 november 2022 Als je je klassieke auto, motor, bus of vrachtwagen mee wilt nemen naar een land buiten de EU (dus ook voor het Verenigd Koninkrijk) en deze na een evenement, klassieke rally of rit weer mee terugneemt naar Nederland, moet je rekening houden met douane bepalingen. Om te voorkomen dat je invoerrechten en /of btw moet gaan afrekenen over je klassieker, moet je een zogenaamd ATA Carnet invullen. In dit artikel krijg je uitleg over een ATA-carnet en het aanvraagproces van dit document. Hier lees je hoe je tijdelijk klassieke auto’s motorfietsen etc. in- en uitvoert
Op verzoek van onze collega’s van de LOF uit Luxemburg waren Laszlo Mogyorossy en Bert Pronk vanmiddag uitgenodigd voor een forumdiscussie met twee Luxemburgse ministers en een topambtenaar van het Luxemburgse ministerie van transport. In het forum zaten ook twee vertegenwoordigers van de FIVA en een producent van e-fuel. Het bleek dat men wel bekend is met e-fuel, en opkweekt wat de positie van e-fuel is in een wereld waarin elektriciteit steeds belangrijker wordt als aandrijving voor transportmiddelen, maar dat men nog niet in gedachten heeft dat e-fuel een prima
Bunnik, 14 september 2022n de afgelopen jaren kwamen verschillende schokkende verhalen naar buiten over onderhoudsmedewerkers bij onder andere defensie en NS, die ziek werden door blootstelling aan bepaalde stoffen. Deze stoffen, zoals chroom-6, lood en fijnstof, zijn met name een probleem bij oudere verflagen en coatings.Ook veel van de leden van uw vereniging verwijderen en bewerken (oudere) verflagen. Hoewel je bij hobby-matig onderhoud minder risico loopt om te worden blootgesteld aan deze stoffen, komt bij het verwijderen van verflagen en
Een aantal clubs is bezig met de statuten om ze aan te passen aan de verplichte WBTR. Als u toch met de statuten bezig bent, neem dan bij het doel op “Behoud van Mobiel Erfgoed.” Uit gesprekken met de Belastingdienst naar aanleiding van BTW voor clubs blijkt dat een aantal clubs als “gezelligheidsverenigingen” worden gezien. Zo’n club valt, als deze voldoende groot is, onder de BTW-plicht. Dit betekent dan ook BTW heffen over de contributie inkomsten. Door Behoud van Mobiel Erfgoed op te nemen in het doel geeft u aan serieus bezig te zijn met mobiel erfgoed.
Bunnik 29 augustus 2022 Bij de aanvang van het Concours d’Elegance op het paleis Soestdijk werd afgelopen vrijdag de officiële samenwerking tussen FEHAC en smeermiddelenproducent Motul bekrachtigd. FEHAC, de Federatie van Historische Automobiel- en Motorfietsclubs behartigt de belangen van meer dan 235 clubs in Nederland en vertegenwoordigt meer dan 60.000 voertuigeigenaren. De samenwerking werd voor meerdere jaren afgesloten en werkt tweeledig. Er zal vanuit Motul kennisoverdracht gebeuren naar de FEHAC leden op vlak van expertise en technische voorlichting over bepaalde
De RDW maakt het sinds juni van dit jaar mogelijk om met gebruikmaking van je DigiD de informatie in te zien die de RDW bezit over jouw auto en de gegevens van jouw rijbewijs. Direct na inloggen kan je een overzicht printen met onder meer de volgende gegevens: Tot negen jaar terug de voertuigen waarvoor jij als eigenaar/houder geregistreerd staat of hebt gestaan; Oordeel over de kilometerstand (lijkt deze realistisch); Melding of er op dit moment een terugroepactie is; Per voertuig de status van het kenteken in de periode dat het voertuig op jouw naam stond; De APK-vervaldatum; Of de