• Speed-pedelec helm voor historische snorfietsen

    Zienswijze ingediend over helmplicht In de internetconsutaltie onder belangenorganisaties over dit onderwerp heeft ook de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs [FEHAC] haar zienswijze ingediend. Deze was specifiek gericht op het uitzonderen of beperken van de helmplicht voor bestuurders van historische snorfietsen. TNO onderzoek De Minister van I&W heeft na deze internetconsultatie TNO Traffic & Transport opgedragen te onderzoeken, of de speed-pedelec normering ook kan

    Lees hier verder

    FEHAC congres 2020 video’s

    Op 27 november 2020 organiseerde de FEHAC het congres ‘Oldtimers onderweg naar morgen.  De Covid-19 restricties verhinderden een fysiek congres, maar alle sprekers waren bereid een videopresentatie te doen. Van behoud van mobiel erfgoed, de waarde ervan voor de maatschappij tot de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van schone brandstof. U ziet het in de videopresentaties die u bovendien nu allemaal afzonderlijk kunt bekijken. De complete video en het programma vindt

    Lees hier verder

    Hoeveel voertuigen zijn er per 1-1-2021 eigenlijk vrijgesteld

    Bunnik 30 december 2020. De FEHAC heeft becijferd dat de invoering van de 50+ APK inhoudt dat jaarlijks 21.500 voertuigen minder gekeurd hoeven te worden. Met 25.000 keurmeesters betekent dat minder dan één gemiste APK keuring voor een oldtimer. BNR Nieuwsradio meldde in een uitzending dat het om 84.000 auto’s gaat die vrijgesteld zijn van de APK. BNR Nieuwsradio kwam op basis van VWE-cijfers op 84.000 APK-vrijgestelde auto’s. Dat zijn alle auto’s met een bouwjaar

    Lees hier verder

    RDW kan een oud Nederlands kenteken opnieuw uitgeven

    Bunnik 30 december 2020 Bij de restauratie van ons mobiele erfgoed speelt het kenteken van het voertuig een belangrijke rol. Soms is het oorspronkelijke Nederlandse kenteken nog in zijn geheel aanwezig (papieren compleet plus kentekenplaat) en bekend bij de RDW. Dan kan na een lange restauratie de kentekenplaat weer worden gemonteerd en het voertuig na een kentekenkeuring (of beëindiging schorsing) weer in gebruik genomen worden. Maar wat te doen als niet alle kentekendocumenten meer

    Lees hier verder

    Altijd 98-benzine tanken voorkomt problemen

    Bunnik 30 december 2020. Vanaf vorig jaar oktober is de E10-benzine met octaangetal 95 de gangbare benzine in ons land. E10 staat voor maximaal 10 procent bijgemengde ethanol. De E5-premiumbenzine met een octaangetal van 98 is echter ook nog steeds ruim verkrijgbaar, vooral bij de bemande tankstations. De E10-benzine is prima voor de moderne auto’s die 1.500 km per maand rijden en elke week een keer aan de pomp staan. Voor oldtimers die maar 1.500 km per jaar rijden en de hele winter

    Lees hier verder

    Trekker registratie vanaf 1-1-2021 ook voor historische voertuigen

    Bunnik, 2-12-2020. Als een van de laatste motorvoertuigen op de openbare weg worden (land)bouwvoertuigen en de categorie MMBS (=Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid) ook van een kenteken voorzien. Dit geldt voor tractoren maar ook voor bijvoorbeeld shovels of graafmachines. Ook restauratie-objecten kunnen geregistreerd worden. Maar ook een MMBS als de SRV-wagen moet eraan geloven. Conversie periode heel 2021 Eerst komt er een conversie periode van een jaar waarbij

    Lees hier verder

    FEHAC factsheet aantallen oldtimers 2020

    Bunnik 20-11-2020. Met gegevens van de RDW en het CBS heeft de FEHAC een factsheet samengesteld over de aantallen oldtimers in ons land. Daar zijn de volgende trends uit te halen. er zijn 357.000 auto’s, 52.000 bedrijfswagens en 203.000 motoren van 30 jaar en ouder vergeleken met 2016 en 2018 stijgen de aantallen het aandeel 30-40 jaar oud stagneert, het aandeel 40+ stijgt rond een derde deel van alle oldtimers staat geschorst in de garage het aantal elektrisch omgebouwde oldtimers is

    Lees hier verder

    Brexit wees problemen met import van oldtimers uit Engeland voor

    Bunnik 18-11-2020. Of er een harde Brexit komt of dat Brussel en Londen toch nog op de valreep een handelsakkoord sluiten weten we nu (18 november 2020) nog niet. Wat we nu wel weten, is dat als er een no-deal Brexit komt de import van oldtimers uit het Verenigd Koninkrijk lastiger en vooral ook duurder wordt. Als er dezelfde regeling komt als die voor oldtimers uit de USA betaalt u weliswaar geen invoerrechten, maar wel 9% BTW over de aankoopprijs van het voertuig.   Importeer vooral

    Lees hier verder

    2 of page 14