• FEHAC-lid Carwei 40 jaar

    Bunnik 16 september 2021 FEHAC-lid Autoclub Carwei, de club van liefhebbers van "bijzondere automobielen" op Goeree-Overflakkee viert haar 40 jarig jubileum. Opgericht door een groep van 3 mensen is de club inmiddels uitgegroeid tot een vereniging met 70 actieve leden met één gemeenschappelijke hobby: auto's! Op 4 september j.l. werd viering van het jubileum jubileumdag gestart in 't Klassiekerhuis van voorzitter Emile Koole in Achthuizen. Autoclub Carwei heeft een eigen clubblad, 't Carweitje, met nieuws, evenementen, techniek, clubleden, agenda, FEHAC nieuws, enz. De redactie

    Lees hier verder

    Reactie op “De oldtimer snakt naar nieuwe harten en handen”

    Reactie op “De oldtimer snakt naar nieuwe harten en handen” https://www.trouw.nl/es-be96a299 De Federatie van Historische Automobiel- en Motor Clubs, FEHAC, onderschrijft de zorgen die FIVA voorzitter Tiddo Bresters uit in het artikel ‘De oldtimer snakt naar nieuwe harten en handen’ in Trouw van 21 augustus jl. Het gebrek aan vakmensen is groot en dat is niet alleen een probleem voor de restauratie van klassieke automobielen, maar ook voor het onderhoud ervan. Voor de FEHAC en haar leden, zo’n 250 aangesloten clubs, reden om zwaar in te zetten op goed onderhoud

    Lees hier verder

    Frans van Haren en zijn Bella Rossa rijden de Mille Miglia op schone benzine

    Dat klassieke auto’s en schoon rijden prima samengaan, laat de Nederlandse ondernemer Frans van Haren dit jaar zien tijdens de Mille Miglia. Zijn twee bijzondere klassiekers rijden beide op een speciale benzine van het eveneens Nederlandse merk Ecomaxx. De brandstof verbrandt schoner en biedt ook nog eens voordelen voor de motor en zijn prestaties. Het is niet de eerste keer dat Van Haren de Mille Miglia meerijdt. Dit keer neemt hij uit zijn indrukwekkende klassiekercollectie de Alfa Romeo 8C Bella Rossa mee om de befaamde 1000 Italiaanse mijlen te maken. De reden om de klassieke

    Lees hier verder

    Koninklijke onderscheidingen voor mobiel erfgoed voorvechters

    Bunnik 28 april 2021Wim Oude Weernink geldt als de nestor van de autojournalistiek. Hij is steeds en bij voortduring een warm pleitbezorger voor al het mobiel erfgoed op de weg. Wim heeft vele functies vervuld binnen de wereld van het mobiel erfgoed en is een geweldige belangenbehartiger voor Lancia en alle andere mooie merken klassieke voertuigen. Wim ontving de zeer welverdiende hoge onderscheiding van Officier in de orde van Oranje Nassau. De FEHAC feliciteert Wim Oude Weernink van harte met zijn mooie onderscheiding.Henk Grootjans uit Doetinchem kreeg op 26 april jl. een lintje voor vele

    Lees hier verder

    FEHAC-verkiezingsspecial maart 2021

    Oldtimers op weg naar de Tweede Kamer verkiezingen Voor de huidige leden van de Tweede Kamer is de ijscokar van ondernemer Moes het enige mobiel erfgoed dat ze dagelijks tegenkomen. Maar het bedrijf van ijscoman Moes dreigt de nek te worden omgedraaid door het verbod op klassieke bromfietsen in de milieuzone van de gemeente Den Haag.Gevraagd naar partijstandpunten Reden genoeg om de verschillende partijen in de aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen van maart 2021 te vragen hoe ze tegenover het behoud van en rijden met ons mobiel erfgoed staan. Van de gevestigde partijen

    Lees hier verder

    BTW-problematiek voor oldtimerverenigingen

    De Belastingdienst heeft een aantal aangesloten leden gevraagd informatie te verstrekken met betrekking tot het financiële reilen en zeilen van hun vereniging. Na de beantwoording door de verenigingen is een kleiner aantal van deze verenigingen aangewezen als BTW-plichtig (over alle inkomsten, inclusief contributies), uiteraard met het recht op vooraftrek (betaalde BTW) volgens bij wet bepaalde regels. Een aantal verenigingen heeft nog steeds geen antwoord verkregen. Dit heeft vermoedelijk te maken met de grootte van de verenigingen waarbij de inkomsten of omzet onder de grens van €

    Lees hier verder

    Vrijwillige inspectie en preventief onderhoud van klassiekers

    Vrijwillig onderhoudsadvies Per 1 januari 2021 is de verplichte APK voor 50+ auto’s en bedrijfsvoertuigen afgeschaft. Dit kon omdat de betreffende automobielen door hun eigenaars erg goed onderhouden worden en veilig zijn. Maar waar de APK een keuring is van de huidige veiligheid van een voortuig zegt dat minder over de conditie van het voertuig in de komende jaren. De door de FEHAC voorgestelde inspectie, die op vrijwillige basis is en waarvoor al een opzet is gemaakt, zal daarom juist vooral een onderhoudsadvies zijn. Brede samenwerking om kennis en kunde te bevorderen Dat onderhoud

    Lees hier verder

    Geluidsoverlast beperken in stiltegebieden

    Bewoners willen toenemend lawaai stoppen De laatste tijd is geluidsoverlast veroorzaakt door vooral motorfietsen negatief in het nieuws geweest. In de zomer van 2020 is de NEFOM (Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen) opgericht om de steeds maar toenemende geluidsoverlast door recreatief motor- en autoverkeer een halt toe te roepen. In de NEFOM zijn nu 46 bewonersgroepen uit negen provincies verenigd. Klassiekers zeker niet het grootste probleem Vooral zware motorfietsen met uitlaten die geluid nauwelijks dempen zijn voor de bewoners langs de mooie dijkwegen en landweggetjes

    Lees hier verder

    Aanvragen niet altijd juist en compleet De landbouwtrekkers krijgen als laatste voertuigcategorie ook een kenteken. De eigenaren van bestaande trekkers zonder kenteken kunnen in 2021 zonder keuring eenvoudig bij de RDW een kenteken aanvragen. In de eerste twee maanden van 2021 zijn al 72.000 aanvragen ingediend en voor 50.000 voertuigen is inmiddels een kenteken afgegeven. Voor de 22.000 gevallen die overblijven ontbreekt meestal nog iets aan de benodigde gegevens. Vaak is dat het VIN-nummer, maar ook bij de handelsbenaming komen nogal eens fouten voor.    Flink aantal 30+

    Lees hier verder

    Brommerverbod treft ook de Gazelle van Moes

    Sinds vele jaren heeft ijscoman Moes een fraaie driewielige witte ijscokar aangedreven door een Gazelle bromfietsmotor. Het Haagse brommerverbod biedt een uitzondering om 40 dagdelen wel te mogen te rijden, maar dat is veel te weinig voor deze ondernemer om zijn Gazelle bromfiets aan te houden. Dit treurige verhaal haalde de pers en verschillende organisaties zijn ijscoman Moes te hulp geschoten. Met de insteek: Moes moet blijven op het Binnenhof! Bemoeienis van vele kanten De Haagse politiek trok zich het geval Moes aan en kwam met een motie om driewielige brommers uit te sluiten van het

    Lees hier verder

    9 of page 20