• Overgangsregeling mrb voor bepaalde voertuigen

    Sinds 1 januari 2014 kennen we de Overgangsregeling voor bepaalde voertuigen met DET tot/met 31 december 1987. Voertuigen in deze regeling hebben een gereduceerd tarief MRB, totdat deze 40 jaar oud zijn (want daarna worden ze vrijgesteld voor MRB). De overgangsregeling kan aangevraagd worden voor: Personenwagens en lichte bedrijfswagens op benzine Vrachtwagens en autobussen (voor zover deze niet bedrijfsmatig gebruikt worden) Motorfietsen Niet genoemde categorieën (personenwagens / lichte bedrijfswagens op diesel of LPG en kampeerwagens) kunnen niet in de overgangsregeling. De

    Lees hier verder

    Milieuzone-utrecht-2015

    Personenauto's  * De Milieuzonen in Utrecht gelden alleen voor onderstaande voertuigen, dus niet voor Motorfietsen. Vanaf 1 januari 2015 voert Utrecht de milieuzone in voor personen- en bestelauto’s op diesel. Dit betekent dat dieselvoertuigen met een Datum Eerste Toelating (DET) van voor 1 januari 2001 de zone niet in mogen. U kunt de Datum Eerste Toelating aflezen op uw kentekenbewijs of doe de onderstaande kentekencheck. Ontheffingen aanvragen is mogelijk voor de volgende categorieën voertuigen: Langdurige ontheffing oldtimer (dieselauto van 40 jaar of ouder) Dagontheffing

    Lees hier verder

    Uitkomst Europese FIVA onderzoek

    FEHAC presenteert de uitkomsten van het Europese FIVA onderzoek naar de oldtimereigenaren, clubs en de oldtimer markt. Nederland is van oudsher een land met vele oldtimerliefhebbers. Mede daarom speelt de FEHAC een belangrijke rol binnen de internationale federatie FIVA. FEHAC-man Tiddo Bresters heeft dit onderzoek, in 15 landen tegelijk, voor de FIVA geleid. Een belangrijke rol is gespeeld door het team van Professor Bert van Wee (Universiteit Delft) en door onderzoeksbureau GfK. Als vervolg op een eerder internationaal onderzoek in 2006 geven de uitkomsten de actuele trends in de

    Lees hier verder

    APK verplichting

    11 november 2014 | Nieuws
    APK verplichting

    Door bepaalde omstandigheden kan het gebeuren dat een voertuig niet op tijd APK-goedgekeurd is. Artikel 11 van het Besluit voertuigen is ingesteld om ruimte te geven alsnog aan de APK-keuringsplicht te voldoen. Dit geldt voor een gekentekend motorrijtuig of aanhangwagen waarvoor de APK-keuringsplicht (artikel 72 van de Wegenverkeerswet 1994) van toepassing is. Het voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid

    Lees hier verder

    Brief bord milieuzone

    betreft: ontwerpbesluit houdende wijziging van het RVV1990 in verband met het uitbreiden van de mogelijkheid van milieuzones en enkele technische aanpassingen (KST199793) Op 9 oktober bespreekt de Tweede Kamer Commissie Infrastructuur en Milieu bovengenoemd onderwerp in een Algemeen Overleg. De Fehac neemt hiertegen stelling en heeft in bijgaande en aan de commissie toegezonden brief haar bezwaren kenbaar gemaakt tegen het invoeren van een bord waardoor het invoeren van milieuzones voor motorvoertuigen inclusief personenauto’s mogelijk wordt gemaakt. Secretariaat Fehac 8 oktober 2014

    Lees hier verder

    schema-overgangsregeling-belasting-2014

    Zowel op de site van de belastingdienst als op de site van het RDW staat een handig schema waarbij u eenvoudig kunt zien of u in aanmerking komt voor de overgangs regeling 2014, of de Oldtimer vrijstelling  -  Wij hebben het schema hier ook voor u opgenomen Is uw motorrijtuig voor het eerst in gebruik genomen op 1 januari 1974 of later maar vóór 1 januari 1988? Dan kunt u gebruikmaken van de overgangsregeling. Uw motorrijtuig komt alleen in aanmerking voor de overgangsregeling, als het gaat om een: personenauto of bestelauto die uitsluitend bestemd is om op

    Lees hier verder

    Wat te doen bij stilvallen motorfiets in een tunnel

    Vorig jaar kreeg een motorrijder pech met z’n motor waardoor hij stil kwam te staan In een tunnel. Gevaarlijk, maar nog ernstiger was het feit dat de camera's de motorrijder niet opmerkten. Het Motorplatform, stelde zich vervolgens de vraag hoe een motorrijder zou moeten handelen wanneer hij met pech stilvalt in een tunnel. Uitvoerig overleg leverde het volgende lijstje op: Zo mogelijk langzaam afremmen en zodoende het verkeer achter je dwingen om langzamer te rijden. Zet je alarmknipperlichten aan. Stoppen aan de rechterzijde van de weg, niet op de rijstrook! De motor parkeren op

    Lees hier verder

    Bij apk 60 dagen wachttijd voor registercontrole

    Voertuig tijdelijk niet gebruiken; schorsen (online) Als u besluit uw voertuig voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u de WA-verzekering, de motorrijtuigenbelasting en verplichte APK (indien van toepassing) tijdelijk stopzetten. Daarvoor moet u uw kenteken schorsen. Voldoet u niet meer aan deze verplichtingen, zonder uw kenteken te schorsen, dan krijgt u een boete. Een schorsing duurt maximaal 1 jaar en gaat in op de dag dat u de schorsing aanmeldt. Na 1 jaar loopt de schorsing automatisch (kosteloos) af. Onze leden rapporteerden in het verleden regelmatig problemen ontstaan door de

    Lees hier verder

    Taxateurs-vakdag-2014-impressie

    Herman Steendam en de werkgroep Verzekeringen en taxaties organiseerde op 10 april 2014 de FEHAC Taxateurs Vakdag. Tijdens deze dag werden professionele taxateurs en clubtaxateurs bijgepraat over het vak taxaties van oldtimer-motorvoertuigen.  Aan de hand van 5 voorbeelden kon meteen het geleerde in de praktijk worden gebracht. Deelname aan de FEHAC Vakdag leverde voor de leden van de branche organisaties VRT en TMV punten op voor Permanente Educatie. De Vakdag is een groot succes met 110 deelnemers.

    Lees hier verder

    Autobussen touringcars 2015

    Door RDW zijn we geattendeerd op een wijziging in het regelement rond bussen (Autobussen, Touringcars etc). Vanaf 1-1-2015 moeten alle bussen aan de eisen van autobus voldoen, zodra ze een bus-kenteken voeren. (Met andere woorden als deze ingericht is voor meer dan 8 zitplaatsen buiten de bestuurder). Dit betekent dat er voldoende stahoogte en noodluiken moet zijn en nog een heel aantal extra regels. Voor sommige oldtimer-bussen kan dit een ingrijpende verbouwing betekenen. Maar er zijn ook oldtimer-bussen die nooit aan de stahoogte komen. Als de bus niet voldoet aan de eisen, dan kan deze

    Lees hier verder

    19 of page 20