• Artikel in Trouw op 31 oktober 2015

    Bij trouwerijen, galafeesten en talloze zomerse evenementen worden ze steevast opgetrommeld: de klassieke auto’s van particuliere eigenaren in Nederland. Maar aan deze verrijking van het straatbeeld dreigt een einde te komen. Want in 2014 heeft het kabinet de belastingvrijstellingen voor ‘klassiekers’ beperkt: alleen voor auto’s van veertig jaar en ouder gelden deze vrijstellingen nog. Hiermee loopt Nederland uit de pas met de EU-richtlijn die wordt gehanteerd door de internationale Federatie van Historische Voertuigen en vrijstellingen garandeert voor auto’s

    Lees hier verder

    bedrijfsauto-rai-2015

    Van 20 oktober tot en met zaterdag 24 oktober 2015 is de BedrijfsautoRAI weer te bezoeken geweest. In nauwe samenwerking met RAI heeft FEHAC het klassiekerplein ingericht. Hier waren prachtige klassieke bedrijfsvoertuigen te bewonderen. Ook de FEHAC is hier prominent aanwezig geweest en heeft vele vragen kunnen beantwoorden U ziet hier een fotoimpressie van het klassiekerplein

    Lees hier verder

    Misleidende emissie resultaten van dieselmotoren

    De afgelopen jaren is er een sterk polariserende discussie gevoerd over luchtkwaliteit, waarbij oudere en klassieke voertuigen steevast in een kwaad daglicht gezet worden. De FEHAC heeft telkenmale aangegeven dat de uitgangspunten en aannames veelal niet klopten, en dat naar werkelijke uitstoot en werkelijk gebruik gekeken zou moeten worden. Tegen die achtergrond en in het licht van de jongste ontwikkelingen haakt FEHAC nu in op de discussie over de misleidende emissietestresultaten rondom dieselmotoren van nota bene de grootste automobielfabrikant ter wereld. De onlangs uitgekomen feiten

    Lees hier verder

    RETM taxateurs kunnen FEHAC-predicaat krijgen voor taxatierapporten

    De FEHAC heeft een lijst van taxateurs van klassieke voertuigen op haar website staan met taxateurs die taxatierapporten mogen opstellen, voorzien van het FEHAC predicaat ‘FEHAC Goedgekeurd Taxatierapport’. Taxateurs op die lijst zijn deskundig en maken een overzichtelijk en duidelijk taxatierapport met foto’s. Veel verzekeringsmaatschappijen accepteren alleen de rapporten van taxateurs die op deze lijst staan. Op de lijst staan onafhankelijke classic cars/oldtimertaxateurs die aangesloten zijn bij een van de brancheorganisatie van taxateurs. Verder staan acht merkenclubs

    Lees hier verder

    50-jaar-oude-voertuigen-in-2018-geheel-vrijgesteld-van-apk

    (01-07-2018)Via de FEHAC-site en een nieuwsbrief is al bekend geworden dat de FEHAC op het APK-front twee successen geboekt heeft: de APK voor meer dan 30 jaar oude voertuigen blijft om de twee jaar en de gehele vrijstelling gaat van de vaste grens van voor bouwjaar 1960 naar een opschuivende grens bij 50 jaar en ouder. FEHAC in overleg orgaan APK Voor de belangenbehartiging van speciaal de klassieke voertuigen zit de FEHAC in het overlegorgaan APK. Behalve de overheid zitten daar ook o.a. in de RDW en de BOVAG en dus ook de FEHAC. Daar gaat het niet allen over de bestaande APK en de daarvoor

    Lees hier verder

    EU-legislation-update

    EU LEGISLATION UPDATE January 2015 OPPORTUNITIES FOR DIALOGUE Registration of motor vehicles FIVA is scheduled to meet with the newly appointed rapporteur for the Registration of Vehicles proposal, Dita Charanzová (ALDE CZ Rep), in early March. The meeting will precede the start of negotiations on the text between the European Parliament and the Council which are due to start later in March. The objective of the meeting is to ensure that the amendments adopted by the Parliament before the May election, and which are designed to remove problems experienced by cross-border buyers and sellers of

    Lees hier verder

    ministerie neemt fehac voorstel over apk vrijstelling voertuigen ouder dan 50 jaar

    Min. I&M neemt FEHAC voorstel over: APK vrijstelling voertuigen ouder dan 50 jaar. Het Ministerie voor I&M neemt het door de RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU) over, inclusief het FEHAC voorstel voor de APK vrijstelling van voertuigen ouder dan 50 jaar. Op aandringen van de FEHAC blijft het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan 30 jaar in stand, dit voldoet in praktijk prima. Deze vrijstelling maakt deel uit van een veelomvattend voorstel dat onder leiding van de RDW, in opdracht van het Ministerie, en met medewerking van

    Lees hier verder

    FIVA definitie oldtimer / klassiek voertuig

    FIVA's definition of a historic vehicle: a mechanically propelled road vehicle which is at least 30 years old which is preserved and maintained in historically correct condition which is not used as means of daily transport and which is therefore part of our technical and cultural heritage vertaling: FIVA's definitie van een historisch voertuig: een mechanisch aangedreven weg voertuig welke minimaal 30 jaar oud is welke onderhouden en instand gehouden wordt in een historisch correcte uitvoering welke niet gebruikt wordt als dagelijks vervoermiddel en daardoor deel uitmaakt van ons technisch

    Lees hier verder

    Willekeurige-top-tien-van-fehac-wapenfeiten

    De FEHAC behartigt de belangen van alle bezitters van historische voertuigen. Dus niet alleen de belangen van de achterban van onze leden, de historische voertuigclubs; wij komen op voor de belangen van iedere bezitter van een historisch voertuig. Die brede doelstelling is ook een belangrijke reden geweest om de FEHAC als ANBI-instelling te erkennen. Voertuigeisen niet met terugwerkende kracht. Dat betekent dat een (import) klassieker niet aan de actuele voertuigeisen hoeft te voldoen. Geen inbouw achteraf van airbags, autogordels etc. Blauwe klassieker kentekenplaten. Import

    Lees hier verder

    Taxatie Test AutoWeek Classic

    Vier keer dezelfde auto laten taxeren: door een club taxateur, een online taxatie, iemand die zich ten onrechte uitgeeft als FEHAC taxateur en door de nestor van het taxaren. Dat levert een interessant inkijkje op hoe er in ons land getaxeerd wordt. Een Volvo P 544 uit 1960 was lijdend voorwerp voor een waarde die varieerde tussen € 9.500 en € 19.500. Dat er zo'n enorm verschil is, is onmogelijk te verklaren.  Meer kennis van zaken moet zorgen voor een minder groot verschil en het delen van taxatiewaarden tussen taxateurs onderling moeten worden. Lees hier het

    Lees hier verder

    18 of page 20