De Mobiliteitsalliantie ziet het gepresenteerde regeerakkoord als een goede basis om de mobiliteit- en duurzaamheidsuitdagingen in Nederland aan te pakken. Het komt nu aan op de concrete invulling en uitvoering van het akkoord, waarbij de alliantie graag de handreiking van dit kabinet voor samenwerking aangrijpt. Volgens het samenwerkingsverband van 23 organisaties erkent de vier partijencoalitie het belang van mobiliteit en het klimaat, door onder meer in deze kabinetsperiode twee miljard extra te investeren in mobiliteit, samen met de alliantie pilots te starten voor betalen naar gebruik en
lassieke benzineauto's mogen weer de Coolsingel over. De gemeente Rotterdam heeft opnieuw bakzeil gehaald in de strijd om oldtimers uit de milieuzone te weren. Rotterdam heeft - en binnenkort dus had – als enige stad in Nederland een milieuzone die oude benzineauto’s weert., In Rotterdam mogen inwoners en bezoekers weer de milieuzone in met benzineauto's van vóór 1992. En Rotterdammers kunnen weer mobiel erfgoed bezitten waar ook mee gereden kan worden. Hoger beroep heeft succes Nu heeft ook de hoogste bestuursrechter, de Raad van State, geoordeeld dat de klassieke
Maandagavond 21 november was een bijzondere bijeenkomst waar voor de eerste keer de leden van de mobiliteitsalliantie (https://mobiliteitsalliantie.nl/) – inclusief uw FEHAC natuurlijk - een avond lang ideeën, inzichten en toekomst visies uitwisselden met enige tientallen aanwezige landelijke, lokale en regionale bestuurders. Veel aspecten werden gedeeld, de zorg over het vastlopen van de mobiliteit, aandacht voor duurzaamheid, de nadrukkelijke wens om te ontsnappen aan de politieke waan van de dag en dus ‘houdbaarder’ beleid, de toekomst van mulitimodaal
Amsterdamse museumbussen mogen straks toch de milieuzone in Op de ledenvergadering van de FEHAC op 28 november werd duidelijk dat onze inspanningen om uitzonderingen te krijgen voor de toegang van oude bussen in de Amsterdamse milieuzone succes hebben gehad. De gemeenteraad van Amsterdam heeft nl. op 9 november een motie aangenomen die het alsnog mogelijk moet maken om voor museumbussen met een hoofdstedelijk openbaar vervoerverleden een ontheffing of vrijstelling te verlenen van het inrijverbod van de 'Milieuzone voor Autobussen en Touringcars'. Daarmee heeft de Vereniging ESO,
Daarom blijft een federatie van alle historische voertuigclubs hard nodig De FEHAC staat voor het duurzaam bezit, verstandig gebruik en blijvend behoud van mobiel erfgoed in het straatbeeld. Al sinds 1976 behartigt de FEHAC de belangen van de liefhebbers van klassieke voertuigen. Onze vereniging is gestaag gegroeid naar nu ruim 235 leden (clubs en stichtingen) met een totale achterban van meer dan 60.000 clubleden. Overheidsmaatregelen zonder resultaat De overheid heeft ons onder Rutte II met belastingmaatregelen geconfronteerd die ons sterk hebben getroffen, maar die uiteindelijk niets
De Tweede Kamer is tegen de invoering van kentekenplicht voor alle (land)bouwvoertuigen, maar voor snelheidsverhoging naar 40 km/u. Aan de huidige situatie dat het doorgaande landbouwverkeer door de kernen van dorpen en steden en bij het fietsverkeer moet rijden verandert er echter niets. Deze uitkomst is een grote tegenvaller voor de verkeersveiligheid in Nederland. In Europa blijft Nederland daarmee het enige land dat geen kentekenplicht voor landbouwvoertuigen heeft. ‘Wij zijn zeer teleurgesteld dat de Tweede Kamer heeft besloten om geen kentekens in te voeren voor alle
Op donderdag 9 maart organiseert RAI Vereniging ‘Het Nationale Mobiliteitsdebat’ in de Jaarbeurs in Utrecht, in samenwerking met de Mobiliteitsalliantie*. In dit debat gaat Kamerleden van grote partijen de verbale strijd met elkaar aan over Mobiliteit in de toekomst: hoe kan het duurzamer, slimmer, eerlijker, flexibeler en veiliger? Aan de hand van prikkelende stellingen delen de Kamerleden Barbara Visser (VVD), Martijn van Helvert (CDA), Eric Smaling (SP), Attje Kuiken (PvdA) en kandidaat Kamerlid Huib van Essen hun visie met de zaal, en vooral met hun opponenten. Debatleider
Zondag 12 maart a.s. biedt de stichting Rotterdamse Klassiekers tijdens een grote protestbijeenkomst het gemeentebestuur een motie aan, waarin ze met alternatieven komt voor de milieuzone Rotterdam. Wethouder Pex Langenberg heeft toegezegd de motie in ontvangst te nemen. De FEHAC is van harte mede-ondertekenaar van deze motie. Motie met alternatieven In de motie wordt geconstateerd dat de invoering van de Milieuzone niet of nauwelijks effect sorteert. De concentraties stikstofdioxide, stikstofmonoxide en fijnstof zijn zelfs toegenomen. Het beoogde effect van 40% minder roetuitstoot en 50%
De regelgeving met betrekking tot het rijden met een aanhanger achter een motorfiets verschilt van land tot land. In Nederland bijvoorbeeld mag het leeggewicht van de aanhanger maximaal de helft zijn van dat van de motorfiets ervoor met een maximale breedte van 2 meter, lengte van 2,5 meter bij een hoogte 1 meter. Als de aanhanger achter een motor met zijspan zit, dan moet het wiel van de zijspan geremd zijn. En: de maximale snelheid is 90 km p/u. Maar bij de buren in Duitsland is het anders: daar is de maximale snelheid 60 km p/u, de breedte van de aanhanger maximaal 1 meter en het gewicht
De oude Haagse stadsbus voor perscentrum Nieuwspoort maakte het op 17 januari direct duidelijk: de FEHAC had daar haar ‘politiek café’. In een volle zaal met leden-voertuigsclubs, alle andere belangenbehartigers en met vooral vertegenwoordigers van politieke partijen werden de knelpunten in regelgeving van het mobiel erfgoed op de weg besproken. Nederland is een belangrijk oldtimerland: er zijn hier veel mooie historische voertuigen en we lopen voorop in Europa met de erkenning van mobiel erfgoed in de Erfgoedwet. Patrick Rollet, president van FIVA - zeg maar de wereldwijde