• Op de eerste plaats de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Ik hoop dat u kunt terugkijken op fijne kerstdagen. In normale tijden zouden we elkaar straks op de jaarlijkse oldtimerbeurs Interclassics Maastricht weer ontmoeten. Maar helaas is alles nog steeds anders. Het is nog niet te voorspellen wanneer we weer een beetje naar normaal gaan. Voorlopig maken we er het beste van. En dat lukt heel behoorlijk. Zo hebben wij afgelopen 27 november ons congres “Oldtimers op weg naar morgen” georganiseerd. Mocht u dit gemist hebben, dan is het terug te zien op onze website. We hadden een mooi en breed pallet aan sprekers. De reacties waren erg goed.
     
    Sindsdien zitten we niet stil. Er wordt hard doorgewerkt aan het Nationaal Register Mobiel Erfgoed. Daarnaast blijven we er waakzaam op dat het overheidsbeleid op verschillende vlakken zich ontwikkelt met aandacht voor ons erfgoed. De inrichting van milieuzones in Den Haag vroeg recent nog onze aandacht. Zonder onze bijdrage was dat zeker verkeerd gegaan. We moeten op dit thema zeer waakzaam blijven. We steunen absoluut de klimaatdoelstellingen. Maar dan wel met respect en zorg voor ons erfgoed.
     
    Kortom, er ligt genoeg werk op ons bordje. En dat is goed. Ik hoop dat we elkaar snel weer kunnen ontmoeten. In elk geval spreek ik de wens uit op een mooi 2021.

    Stefan Hulman,
    voorzitter FEHAC

  • Oldtimers gebaat bij evenementenregeling

    Per 1 januari 1997 is een regeling van kracht geworden voor deelname van geschorste klassieke motorvoertuigen (auto's, motoren en bedrijfswagens) van 15 jaar of ouder aan bepaalde evenementen. Vaak is het kenteken van deze voertuigen tijdelijk ongeldig omdat de eigenaar de voertuigverplichtingen voor zijn voertuig heeft geschorst. Schorsen van voertuigverplichtingen gebeurt bij het niet gebruiken van het voertuig en betekent dat de eigenaar voor maximaal 1jaar voor zijn voertuig geen

    Lees hier verder

    Opening BOVAG huis in Bunnik 21 januari 2014

      Er blijken wat onduidelijkheden te zijn over schorsingen van voertuigen welke binnen één jaar opnieuw worden geschorst. De tekst op de site van de RDW was niet geheel duidelijk en is op verzoek van de FEHAC aangepast. Van groot belang is de zin: “Schorst u een voertuig, binnen 1 jaar na het begin van de vorige schorsing, dan betaalt u de hoogste kosten (schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing). Het hoge tarief geldt niet voor voertuigen van 15 jaar en ouder,

    Lees hier verder

    DET en motorrijtuigenbelasting 2014

    De Belastingdienst is begonnen met het sturen van brieven over de nieuwe MRB maatregel die op 1 januari 2014 in gaat. Misschien iets voorbarig want komende week moet deze nog door de Eerste Kamer bekrachtigd worden. De FEHAC ontvangt veel vragen over voertuigen die ouder dan 40 jaar zijn, maar doordat Datum Eerste Toelating (DET) foutief op het kenteken staat, buiten de regeling van 40 jaar oud vallen. Soms staat zelfs op het kenteken bij bijzonderheden het juiste bouwjaar vermeld. FEHAC

    Lees hier verder

    Persbericht FEHAC vraagt om uitstel Oldtimer Maatregel

    De noodzaak voor ‘groot onderhoud’ aan de voorgenomen oldtimer maatregel is onveranderd hoog. Het ‘oldtimer akkoord’ sorteert al effect en snijdt dagelijkse gebruikers de pas af. Toch is er voor de Eerste kamer alle aanleiding om de invoering van de maatregel uit te stellen. Dat kan zonder noemenswaardige budgettaire gevolgen, en biedt een gelegenheid om de weeffouten uit de maatregel te halen. 13 november jl. informeerden wij over onze zorgen betreffende de

    Lees hier verder

    13 of page 13