De wereld is in de ban van het Corona-virus. Dit heeft ook gevolgen voor ons als oldtimerliefhebbers. Veel evenementen en bijeenkomsten zijn afgelast.Tot nader order is het FEHAC kantoor in Bunnik gesloten. De FEHAC is per e-mail en telefoon normaal bereikbaar. Post wordt mogelijk met enige vertraging verwerkt. FIVA-ID kaarten kunnen in deze situatie het beste digitaal worden aangevraagd.De FEHAC TaxatieVakDag van 23 april is geannuleerd. Alle aangemelde deelnemers krijgen bericht.Ook RDW werkt beperkt. Op dit moment worden alleen keuringen van
AD 20-03-2020. Hoe verantwoord is het nog om in tijden van stikstofdiscussies en ‘vliegschaamte’ met een klassieke motorfiets, brommer of auto te rijden? Is het een onschuldige hobby, of wordt het tijd om de 'vervuilende' oldtimers het museum in te rollen? Sinds een paar maanden bestaat het ineens: ‘oldtimerschaamte'. Ofwel: kun je met goed fatsoen nog wel de weg op met je pruttelende klassieker? Tegenstanders hekelen de oude voertuigen vanwege hun verhoudingsgewijs hoge uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Uit onderzoek van onze autoredactie blijkt dat oldtimerbezitters
Na drie succesvolle eerdere edities in 2014, 2016 en 2018 is het inmiddels traditie geworden dat de FEHAC elke twee jaar de Taxatievakdag organiseert. Op donderdag 23 april 2020 wordt in het BOVAG huis te Bunnik alweer voor de 4de keer de Taxatievakdag gehouden. Op deze dag is iedereen welkom met belangstelling voor het vak van klassieke voertuigen taxateur: taxateurs, clubvertegenwoordigers, verzekeraars en overige belangstellenden. Dit staat er op het programma. de actualiteiten van het taxateursvak fraude met voertuigen: namaak wordt voor echt verkocht taxeren met behulp van de database
Kan het Mobiel Erfgoed blijven rijden? Op 19 februari hebben de Tweede Kamerleden Remco Dijkstra (VVD), Wytske Postma (CDA) en Chris Stoffer (SGP) schriftelijke vragen gesteld aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Infrastructuur en Waterstaat. De FEHAC is er blij mee dat de politiek de vraag hoe we in de toekomst omgaan met mobiel erfgoed nu serieus oppakt! Uitspraken FIVA-president reden voor de vragen De aanleiding voor de vragen was een interview met FIVA-president Tiddo Bresters,
Vandaag heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel aangenomen om over te gaan tot de invoering van een trekkerkenteken. Dit kenteken wordt verplicht voor alle tractoren (waarvoor het T-rijbewijs nodig is) zodra ze op de openbare weg komen. Het voeren van kentekenplaten wordt verplicht voor tractoren (en aanhangwagens) die harder dan 25 km per uur rijden. Vanaf 2025 moet ieder voertuig een kentekenplaat voeren. De MMBS (Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid) houdt op te bestaan. Invoering Voordat de wet ingevoerd wordt, moet de Eerste Kamer dit nog bevestigen. Maar dit lijkt slechts een
InterClassics is de aftrap van het oldtimerseizoen 2020 Vorig weekend was de jaarlijkse start van het nieuwe oldtimerseizoen: InterClassics in het MECC in Maastricht. Deze beurs heeft zich ontwikkeld tot een internationaal topevenement op de oldtimerkalender met dit jaar een recordaantal van 34.500 bezoekers. De FEHAC heeft daar inmiddels traditiegetrouw een grote stand te midden van de clubstands en deelt ook prijzen uit voor de mooiste clubauto en de mooiste clubstand. Dit jaar volgde de FEHAC ook het beursthema ‘forgotten classics’ door op haar stand een NASH Ambassador, een
De FEHAC was ook dit jaar weer aanwezig op de grootste en meest toonaangevende oldtimerbeurs van de Benelux, die is gehouden van 16 t/m 19 januari 2020, in het MECC te Maastricht. Tijdens deze 27ste editie van InterClassics, zijn mooie herinneringen opgehaald aan de meest memorabele automerken die niet meer bestaan, maar die prachtige ontwerpen hebben geproduceerd. ‘Forgotten Classics’ is het thema van deze oldtimerbeurs. Epische modellen van deze ‘Forgotten Classics’ zoals de Talbot Lago, Hispano Suiza, Pegaso, Spyker, Minerva, Bristol, Horch, etc. waren er tijdens
Mooie hobby, een oldtimer, maar om er ook mee te blijven rijden is draagvlak in de samenleving nodig. Een oldtimer is rijdend erfgoed, geschiedenis die je krachtig moet presenteren en doorgeven. Vooral aan jongeren. Dat was kortgezegd het vurige pleidooi van William van de Meulen op de ALV 27 november. Hij is voorzitter van Nationale Oldtimerdag Lelystad. Oldtimers zijn cultuurhistorie: je moet ze zien, je moet ze horen en je moet ze ruiken. Daar komt genoeg publiek op af! Lees of download hier de voordracht van Wiliam van de Meulen
Nederlandse FEHAC-vertegenwoordiger gekozen tot FIVA president Op 16 november 2019 is Tiddo Bresters door de Algemene Vergadering van de FIVA - de internationale organisatie die wereldwijd opkomt voor de belangen van het Mobiel Erfgoed - met een ruime meerderheid gekozen tot de nieuwe President. Tiddo heeft in een helder programma van 11 punten aangegeven hoe hij de FIVA de komende jaren wil leiden. De punten laten zien dat Tiddo een groot strategisch inzicht heeft en dat hij duidelijke keuzes maakt om de banden met de politiek in 'Brussel' te versterken. De leden van de FIVA komen uit alle
Praten met de mensen van de RDW. Wie wil dat nu niet? Voor de auto- en motorliefhebber is RDW een belangrijke organisatie. Daarom heeft belangenbehartiger FEHAC regelmatig contact met RDW. Over allerlei onderwerpen zoals schorsen of slopen in eigen beheer. Ook bij de contacten tussen 'klant' en RDW komen in de praktijk soms vragen op. Daarom organiseerde op 10 oktober 2019 de FEHAC samen met RDW een thema-avond. Daar gaf de RDW een uitleg over hun werkzaamheden en kon je vragen stellen aan de mensen van RDW. De sprekers van de avond waren: Seloua Hagenbeek, RDW Adviseur,