Min. I&M neemt FEHAC voorstel over: APK vrijstelling voertuigen ouder dan 50 jaar.
Het Ministerie voor I&M neemt het door de RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU) over, inclusief het FEHAC voorstel voor de APK vrijstelling van voertuigen ouder dan 50 jaar. Op aandringen van de FEHAC blijft het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan 30 jaar in stand, dit voldoet in praktijk prima.
Deze vrijstelling maakt deel uit van een veelomvattend voorstel dat onder leiding van de RDW, in opdracht van het Ministerie, en met medewerking van maatschappelijke partijen tot stand is gebracht. Een unieke samenwerking waar menig ander EU land slechts van kan dromen.
Voor landbouwtrekkers zal in de toekomst APK alleen gelden voor die trekkers met een constructiesnelheid >40kmh.
Reactie ministerie Infrastructuur en Milieu ten aanzien van het opgeleverde advies “ implementatie APK-Richtlijn 2014/45/EU”
Adviezen
Eerder dit jaar heeft de RDW het adviesrapport ‘Implementatie Richtlijn 2014/45/EU’ aangeboden aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit advies is tot stand gekomen met medewerking van de vier werkgroepen: Land- en bosbouwtrekkers (LBT), Frequentie, Keuringseisen en Apparatuur en controlefaciliteiten. In de werkgroepen waren zowel branche, toezichthouders als consument vertegenwoordigd.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de voorstellen beoordeeld en neemt op één na alle adviezen over. In het advies voor landbouw- en bosbouwtrekkers zijn door de werkgroep vier scenario’s voorgesteld voor de verplichte APK keuring.
Het ministerie heeft er voor gekozen dicht bij de Richtlijn 2014/45/EU te blijven en geen aanvullende nationale eisen te introduceren. Dit betekent dat alle Landbouw- en bosbouwtrekkers met een door het ontwerp bepaalde maximum constructiesnelheid van meer dan 40 km/h worden keuringsplichtig ongeacht het gebruik.
Vervolg
in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal het vervolgtraject bepaald worden en worden de voorstellen uitgewerkt in wet- en regelgeving. De Richtlijn moet per 20 mei 2017 geïmplementeerd zijn in nationale wetgeving en uiterlijk 20 mei 2018 worden toegepast.
Doelstellingen
De Richtlijn is een handvat om de periodieke keuring op Europees gebied naar een hoger niveau te tillen en meer te harmoniseren. Tevens draagt de implementatie in Nederland bij aan het verbeteren van het kwaliteitsniveau van de APK.
Dit alles draagt bij aan een verbetering van de verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers.
Meer informatie
Wil je meer weten over de implementatie van de APK-Richtlijn dan kun je terecht bij Bert de Boer voorzitter FEHAC
Verdere uitwerking van de APK-Richtlijn
De onderstaande adviezen over implementatie van APK-Richtlijn in Nederland zijn het uitgangspunt voor het vervolg van de implementatie. De adviezen zijn ingedeeld in de volgende thema’s: keuringseisen, apparatuur, apk-frequentie en land- en bosbouwtrekkers.:
Keuringseisen
Apparatuur
APK-frequentie
Landbouw- en bosbouwtrekkers
Voor een juiste uitvoering van een APK keuring en het mogelijk maken aan te sluiten op het bestaande APK systeem, is het noodzakelijk dat landbouw- en bosbouwtrekkers geregistreerd worden. Het registreren van landbouw- en bosbouwtrekkers (LBT) in het kentekenregister (Basisregistratie Voertuigen) en het voorzien van deze voertuigen van een kenteken is een voorwaarde om tot de APK over te kunnen gaan.
Het ministerie geeft de voorkeur aan het tweede scenario, zodat er geen aanvullende nationale eisen op de EU regels wordt geintroduceerd. Het tweede scenario zal dan ook verder uitgewerkt worden.
5 juni 2015