(CPA) Bunnik 26 juni 2025
Regelmatig biedt het Europees Parlement de gelegenheid om te overleggen over allerlei zaken die het mobiel erfgoed van de weg, de historische auto’s, motorfietsen, brommers, etc. etc. Dat gebeurt in het kader van de EPHV (de European Parliament Historic Vehicle Group) onder voorzitterschap van Europarlementslid (MEP) Bernd Lange.
Deze groep bestaat inmiddels 25 jaar en heeft binnen de EU een duidelijke status. Aan deze groep nemen Europarlementariërs, EU-ambtenaren en belangenbehartigers uit de mobiel erfgoedsector deel. In deze groep worden allerlei aspecten besproken op het gebied van het mobiel erfgoed, en kan ook een visie gegeven worden op komende wet- en regelgeving. Onbedoeld kunnen de nieuwe wetten immers het mobiel erfgoed beïnvloeden, en dan is het goed dat eventuele problemen bijtijds worden gesignaleerd.
Op dinsdagavond 17 juni 2025 was er weer een, dit keer wat kleinere, meeting van de EPHV. Deze bijeenkomst was georganiseerd door Europarlementslid Bernd Lange en zijn assistent Frank Lesche. Het onderwerp van gesprek was vooral de nieuwe regelgeving die de EU voornemens is in te voeren rond de ELV (End of Life Vehicles), ook wel ‘wrakkenrichtlijn’ genoemd. Vanuit het oogpunt van het behoud van het mobiel erfgoed zijn daar bedenkingen tegen, en dus was er vanuit de Legislation Commission van de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) een zogenaamde “position paper” opgesteld.
De FIVA is de wereldwijde organisatie waarin alle nationale federaties op het gebied van mobiel erfgoed van de weg, zoals de FEHAC, samenwerken. Gezamenlijk doen we aan internationale belangenbehartiging, zoals in dit geval naar de EU.
Dit Engelstalig document “FIVA proposal to EU End of Life Directive amendments” uit november 2023 is te downloaden van de FIVA website. Ook op de FEHAC-site staat binnenkort een Nederlandse vertaling. We houden jullie op de hoogte wanneer het zover is.
Deze position paper was de directe aanleiding voor de vergadering. Speciaal voor de gelegenheid was ook de rapporteur ELV MEP Jens Gieseke aanwezig, samen met zijn assistent Carmen Pölsler. Van de kant van FIVA waren aanwezig; Johann König en Wolfgang Kugele van de Duitse ADAC, Bert Pronk van FEHAC, Karl Ask van de MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet MHRF, de Zweedse zusterorganisatie van de FEHAC) in Zweden, Felix Kubitschek van EPPA (een internationaal opererend public affairs bureau en vast adviseur van FIVA) en Lars Genild van FIVA.
Uiteraard dient iedereen uiterst discreet te zijn bij het vertellen over dit soort bijeenkomsten, maar we begrepen dat er goede notie was genomen van onze standpunten, en dat er zeker begrip was voor onze positie. En hoewel we daar wel een goed gevoel bij hebben, zal het uiteindelijke resultaat afhangen van de verdere gesprekken en onderhandelingen en van de plenaire stemming in het Europees Parlement.
Naar verwachting zal er rond eind van deze zomer, medio september, meer te vertellen zijn hoe de regelgeving er gaat uitzien. We blijven de ontwikkelingen op de voet volgen!
Daarbij volgen wij uiteraard ook de ontwikkelingen inzake de eveneens voorgestelde wijzigingen in de APK-regimes.
De EU dringt nu aan op een strenger keuringsregime, waarbij voertuigen vaker moeten worden gekeurd en er meer nadruk komt te liggen op emissie-eisen. Ook wordt aangedrongen op een APK voor motorfietsen.
Dit alles kan verregaande consequenties hebben voor ons mobiel erfgoed. Dus wordt er in de Legislation Commission van de FIVA gewerkt aan een “position paper”, waarin de positie van de 30+ voertuigen wordt uitgelegd. Ook dit document zal te gelegener tijd met de EPHV worden besproken.