Op zondag 27 januari verzamelden zich vele honderden Puch en Tomosrijders zich op de Boulevard in Scheveningen voor de jaarlijkse bromfietstocht naar het Plein in Den Haag. Voor de niet-Hagenaars: kâhwe klâhwe is ABH (Algemeen Beschaafd Haags) voor 'koude handen' en de Boulevard in Scheveningen heet officieel 'Strandweg'. Hoewel eigenlijk niemand het strand weg wil hebben. Rare jongenns die Hagenaars.
Kâhwe klâhwe wordt al 30 jaar georganiseerd en hoort net zo bij de geschiedenis van de Hofstad als de Kuip bij 010 of de grachtengordel bij 020. Het is een onvervalst stukje Haags immaterieel erfgoed.
Maar ja, Puchs en Tomossen zijn tweetaktmotoren en die roken nu eenmaal een beetje. Dus zijn ze slecht voor milieu en gezondheid en dus moeten ze geweerd worden, is althans de redenering. Den Haag bereidt dan ook een milieuzone voor bromfietsen voor.
Zijn die bromfietsen dan ècht zo slecht voor milieu en gezondheid en helpt zo'n milieuzone dan ook echt? Daarover zijn nog onvoldoende gegevens bekend, maar het vermoeden van schade is al voldoende om de tweetakters te willen weren uit de stad.
Als FEHAC werken wij al een tijd vanuit het bewustzijn dat we veel tijd kunnen steken in discussies over de vraag of de luchtkwaliteit nu echt slecht is, of over hoeveel het Mobiel Erfgoed nu precies 'vervuilt' (tot in vier cijfers achter de komma -voor de komma is het gewoon een nul) maar we denken liever in oplossingen.
Zo werken we al een tijd samen met brandstofproducenten op het gebied van innovatieve, schone brandstof. En zo weten we dat er schone brandstof -en mengsmering- is, die de emissie van het Mobiel Erfgoed daadwerkelijk sterk verminderen.
Wanneer we die gaan gebruiken voor het Mobiel Erfgoed, verbeteren we de luchtkwaliteit in heel Nederland en niet alleen in die paar milieuzones. Het is vreemd dat het ons eigenlijk best veel moeite kost om de voorstanders van milieuzones -degenen die vinden dat de luchtkwaliteit moet verbeteren- hier zo moeilijk van zijn te overtuigen.
Wie wèl overtuigd zijn van onze aanpak, is de redactie van 'Bromfiets'. 'Bromfiets' is het oudste bromfietsblad ter wereld, en zeker in Nederland gezaghebbend.
Voor het organiseren van 'kâhw klâhwe' dit jaar, heeft Bromfiets contact gelegd met ECOMAXX, onze businesspartner en Future2Green, leverancier van het tweetakt smeermiddel Triboron. En dus konden minimaal 200 Puch en Tomossen onderweg naar de rit gratis worden getankt met absoluut schonere brandstof.
Het enthousiasme onder de rijders was groot, en zo kon het gebeuren dat er de hele morgen rijen bromfietsen stonden voor het tankstation om de schone brandstof te tanken. Het motto van de rit was dan ook: 'kâhwe klâhwe stopt met roken!'... ;-)
Intussen was het 3 kilometer verderop op de Boulevard al een gezellige drukte. De bromfietsberijders leken enthousiast over de nieuwe brandstof. 'Dat ga ik zéker tanken als ik hiermee help! De meerprijs heb ik er wel voor over!' was dan ook een veelgehoorde opmerking.
In de mensenmenigte aan de start was ook wethouder Liesbeth van Tongeren. Heel sportief was ze ook op de brommer gekomen, en ze zou de hele rit meerijden. Compliment voor de wethouder!
Dat ze op een elektrische Solex reed, was dan wel weer jammer. Ik twijfel nog of ik haar bij gelegenheid zal uitleggen dat het ritje met de Solex uiteindelijk slechter is dan de uitstoot van alle Puchs en Tomossen bij elkaar tijdens dezelfde rit.
Misschien doe ik het maar niet. Het is immers niet leuk om anderen een schuldgevoel aan te praten....