Op 28 juni 2023 was de eerste informatieavond over de VKI voor geïnteresseerde clubleden. Ruim 20 personen waren aanwezig in het museum Visscher Classique te Buren.
Richard Schmüll legde uit, dat de BOVAG, de FEHAC en de KNAC een samenwerking zijn aangegaan om ervoor te zorgen dat het mobiel erfgoed zowel veilig als in een goede staat van onderhoud blijft. Daarmee gaat de Vrijwillige Klassieker Inspectie een stuk verder dan de APK. De APK ziet immers alleen op de veiligheid van de voertuigen, terwijl de VKI juist bedoeld is om te adviseren om het mobiel erfgoed in goede staat te houden zodat het ook voor de toekomst behouden blijft.. Dat idee is voor veel mensen nog best wennen.
Natuurlijk, men snapt best dat voertuigen alleen maar mogen rijden als ze veilig zijn. Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld olielekkage, slijtage aan de bekleding of beginnende roestvorming. Voor de veiligheid maakt dat niets uit, maar het is voor het behoud wel belangrijk, zeker wanneer je als voertuigeigenaar er bijvoorbeeld op wordt gewezen dat er een kleine waterlekkage is. Je hebt dan de keus om op korte termijn een kleine reparatie uit te voeren, of nog een tijdje te wachten en het probleem structureler aan te pakken.
Voor zo’n advies kun je naar de technische commissie van je eigen merkenclub gaan, maar je kunt ook gaan naar een professioneel garagebedrijf dat is aangesloten bij de VKI. Als je dat laatste doet, krijg je een uitvoerig uitgeprint advies en bij een voertuig in goede staat een sticker met een krul (plaatje). Ook wordt het rapport opgeslagen bij Aboma, de organisatie die toezicht houdt op de kwaliteit van de inspecties. Een dergelijke inspectie is zeker niet verplicht, maar het is zeker goed zo af en toe te laten controleren of je voertuig nog echt veilig is. En daarbij is het advies van een deskundige over de staat van het voertuig zeker welkom!
Voor de inspecties door de merkenclubs worden lijsten ontwikkeld, die tot in detail aangeven naar welke punten gekeken moet worden voor het merk- en type specifieke voertuig. Het is zeker een heel werk om die lijsten te maken, want ze verschillen van merk tot merk en van model tot model maar daar ligt een taak voor de technische commissies van de clubs.. En door het maken en publiceren van deze lijsten en het op peil houden van de specifieke ‘oldtimerkennis’ bij de garagebedrijven weten we zeker dat het onderhoud van onze voertuigen ook op termijn op peil blijft.
Na de pauze vertelde Laszlo Mogyorossy over het belang van het aanpassen van de afstelling van de motor aan de moderne benzines: deze ontbranden toch echt iets anders dan vijftig of zestig jaar geleden. Hiervoor kon Laszlo putten uit zijn zeer lange ervaring als emissiespecialist bij de RDW. Hij nam ons ook mee langs heb pad van de verschillende keuringen en metingen, waarbij hij geduldig heeft uitgelegd dat er voor een ‘simpele’ geluidsmeting langs de kant van de weg veel meer komt kijken dan het houden van een metertje bij de uitlaat. Laszlo vertelde erg veel over de achtergrond van de metingen.
Het was een heel interessante avond, en de deelnemers gingen tevreden en met veel informatie en kennis naar huis. 12 juli is de volgende VKI avond. Er zijn nog plaatsen beschikbaar…