• FEHAC samen met Mobiliteitsalliantie op bezoek bij minister Madlener

    Op maandag 3 februari participeerden Stefan Hulman, Arno van Voorden en Bert Pronk namens de FEHAC in een ontmoeting van de Mobiliteitsalliantie met Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener. Het onderwerp van deze sessie was: hoe kunnen het Ministerie van I&W en de Mobiliteitsalliantie elkaar de komende jaren versterken? Daarin kwamen drie thema’s aan de orde:

    1. Betaalbaarheid

      Dit thema werd ingeleid door Peter Niessing van BOVAG. Hij deed dat aan de hand van de stelling: Mobiliteit is een basisbehoefte van mensen. Deze basisbehoefte komt steeds meer in de knel, laat het NIBUD zien. Is mobiliteit niet gewoon veel te duur geworden?

      De Mobiliteitsalliantie wil dat mobiliteit voor iedereen betaalbaar en bereikbaar is. Uit het onderzoek Betaalbaarheid dat Nibud in 2024 in opdracht van de MA heeft uitgevoerd, blijkt dat een groot deel van de huishoudens financiën te kort heeft om een of meerdere vervoersmodaliteiten structureel te financieren.

      Dit uit zich onder meer in het uitstellen van onderhoud aan auto’s, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

      Volgens de Mobiliteitsalliantie kunnen werkgevers worden gestimuleerd om fiscale mogelijkheden (zoals de leaseregeling voor fiets, brom- en snorfiets en onbelaste vergoeding voor fietskilometers) meer toe te passen. Ook kunnen gemotoriseerde tweewielers als betaalbaar alternatief voor woon-werkverkeer worden gestimuleerd. Dit pakket aan maatregelen zorgt ervoor dat ieder persoon een betaalbaar(der) vervoermiddel kan kiezen die het beste bij haar situatie past.

    2. Bereikbaarheid

      Dit thema werd ingeleid door Hatte van der Woude van OV-nl met de stelling: Om te zorgen dat alle modaliteiten beter benut  worden moet de overheid een leidende rol spelen.

      Betaalbare en toegankelijke mobiliteit is een randvoorwaarde voor de bereikbaarheid van basisvoorzieningen en deelname aan de maatschappij. Iedereen moet zelfstandig of met hulp mobiel kunnen zijn. De afgelopen jaren is mobiliteit helaas voor steeds minder mensen bereikbaar.

      De Mobiliteitsalliantie pleit ervoor om samen met decentrale overheden nieuwe wijken en bedrijventerreinen nabij bestaande infrastructuur en voorzieningen te bouwen. Bestaande wijken en bedrijventerreinen moeten waar mogelijk verder verdichten. We zien daarin een kabinetsbrede - interdepartementale - rol voor het realiseren van nabijheid bij ruimtelijke ordeningsplannen en pleiten ervoor dat nabijheid integraal wordt meegenomen in plannen voor ruimtelijke ordening.

    3. Infrastructuur

      Dit thema werd ingeleid door Elizabeth Post van TLN met de stelling: Na jarenlang te weinig te hebben geïnvesteerd in onderhoud en vervanging van infrastructuur, is het nu zaak maximaal in te zetten om de grote onderhouds- en vervangingsopgave in te lopen.

      Infrastructuur vormt het fundament van ons land. Het verbindt ons met elkaar, brengt ons naar werk of school en vormt het kloppende hart van onze samenleving. Tegelijkertijd staan de betrouwbaarheid en veiligheid van onze infrastructuur onder druk.

      De Mobiliteitsalliantie roept op om toegezegde nieuwe projecten af te maken en daar stikstofruimte en budgetten voor te organiseren. We roepen eveneens op om te investeren in aanvullend beheer en onderhoud en in vervanging en renovatie van civiele kunstwerken. Ten slotte roepen we op om met het oog op de lange doorlooptijden van infrastructurele werken ook plannen voor infrastructuur te blijven maken met het oog op de verwachte toename van het aantal huishoudens en de mobiliteitsvraag. Zo zorgen we dat we vlot en veilig kunnen blijven reizen.

      Minister Madlener luisterde geïnteresseerd naar de aangedragen stellingen en reageerde positief op hetgeen naar voren werd gebracht. Hij benadrukte dat veel onderwerpen extra geld zullen vergen, en dat hij daar als Minister niet over kan beschikken, Dat is, begrijpelijk, een zaak waarover de Tweede Kamer beslist.

      De Minister rondde de sessie af met de opmerking ‘de Mobiliteitsalliantie is een goede vriend die mij op het rechte spoor houdt.’

    Aan het eind werd er een groepsfoto gemaakt met alle aanwezige voorzitters, waarbij bleek dat de FEHAC het dichtst bij de Minister stond.