• 3e Rollend Engels Erfgoed Evenement op zondag 11 oktober 2015

    Net even anders en kennelijk een goede formule, die velen op zondag 11 oktober wist te verleiden de klassieker nogmaals te starten voordat de auto wellicht op stal gaat voor de winterslaap. Het succes smaakte naar meer en een volgend REEE komt er vast. In de basis is het een aangeklede toerrit, specifiek voor auto’s van Engelse komaf. In deze 3e editie deden over de 100 Engelse auto’s mee. Elk jaar weer wat meer. Iedere eigenaar van een Engelse auto is welkom bij het REEE. Het is niet nodig om aangesloten te zijn bij een merkenclub. Het enige criterium is dat er sprake is van een ooit in Engeland geproduceerd voertuig.

    De doelstelling van het REEE is aandacht te geven aan het rijdende Engelse Erfgoed en dus de mooie Engelse auto’s. Bijkomende doelstelling is te trachten ook bij wat jongere mensen interesse aan te wakkeren. De dagindeling gaf voldoende tijd om elkaars auto’s te bewonderen, sterke verhalen uit te wisselen en even onder de motorkap te kijken. Een veelgehoord positief punt is dat het weer eens wat anders is.Het is anders dan alleen maar met je eigen clubje te toeren waarvan je de mensen al jaren kent. Het evenement heeft een sympathieke uitstraling en kan nog groeien in zijn soort. De KNAC en de FEHAC ondersteunen dit unieke initiatief van harte. Ook sponsors raken meer geïnteresseerd in het REEE, al veel meer dan vorige jaren, en dat is een steun in de rug voor de organisatie. Aankleding van zo’n evenement is belangrijk, vandaar dat het organiserend team van het REEE al vroeg bij het Ford Museum in Hillegom bezig was met het opstellen van beachvlaggen, spandoeken en een startdoek. Voor 10:00 uur kwamen de eerste auto’s al aangereden. Zo ook uit Twente een mooie Jaguar E-type waarvan de berijders nabij Hillegom een hotel geboekt hadden. De auto’s werden in een hoefijzervorm opgesteld op het grote parkeerterrein bij het Ford Museum.

    De eerste nachtvorst had zich al weer aangediend, maar toch kwamen cabriorijders veelal “open” in het ochtendzonnetje aan. Muts en handschoenen kwamen wel van pas. Achter de dubbele beglazing in het restaurant van het Ford Museum was het aangenaam en verdiepte men zich in het ontvangen routeboek. Dit jaar een bol-pijl routeaanduiding. Het REEE rallyschild pronkte al op veel auto’s. Buiten groeide intussen het gezelschap voertuigen, gemêleerd, maar door zijn Engelse origine toch samenhangend. Het aardige was niet alleen de bekende merken, maar ook Amstrong Siddeley, Ginetta, Lotus, Jba Falcon, Jensen S-V8 en enkele mooie kit cars. Zie op de REEE website eerdaags een overzicht van alle rijders 2015.

    Vervolgens werd een gedegen toelichting op de route gegeven en een uitleg hoe bol-pijl werkt. Vanaf 11:00 uur werd bij de start afgevlagd en uitgewuifd. Er ontstond wachttijd, dus een verbeterpunt voor een volgende REEE. 

    Met het routeboek op schoot werd je al vlot langs de weilanden en meren van het Groene Hart en de Ronde Venen geloodst. Een gebied dat is ontstaan door turfwinning en inpoldering. De drempels waren ook weer aanwezig (deze groeien nog sneller op het wegennet dan onkruid), maar met een beetje op en neer schakelen en een tikkie gas tussendoor lukt het wel. De kilometers, of desgewenst mijlen, lieten zich vlot afstrepen in het duidelijke routeboek, waarbij af en toe tussen fietsers en paarden door gelaveerd moest worden. Door de mooie mix van bos en weiland waande je je met enige fantasie in good old England.

    Via Breukelen liep de route langs de prachtige Vecht. In de 17e en 18e eeuw lieten de rijke kooplieden uit Amsterdam langs de Vecht hun buitenplaatsen bouwen om de stinkende stad in de zomer te ontvluchten. De huizen en weelderige tuinen mochten gezien worden. De huidige bewoners willen privacy, waardoor hun tuinen helaas vaak omsloten worden door hoge heggen en bomen. De route werd vervolgd langs de Loosdrechtse Plassen en daarna binnendoor naar Lage Vuursche, een schitterend gebied vooral in de herfst. Via Laren over de Stichtse Brug daalde je af naar de voormalige IJsselmeer bodem waar het opeens opvallend rustig was. Het was anders, maar niet minder! Een verrassende route die niet werd verwacht. Zuurstof happen was hier het parool en natuurlijk werd door vele deelnemers af en toe de hoogste versnelling gereden, maar met de juiste dosering lieten zelfs de vele vogels zich niet wegjagen. 

    De rit eindigde bij het Aviodrome Lelystad waar op Airport Plaza een parkeerplek met toezicht voor het REEE geregeld was. Voor het Aviodrome staat een mooi brok Hollands erfgoed in de vorm van een Fokker Friendship. Voor diverse deelnemers de ideale achtergrond voor een foto met hun Engels Erfgoed met de REEE beachvlaggen. De FEHAC voorzitter, de heer A. A. de Boer, was bij het eindpunt aanwezig om deelnemers en REEE organisatie te verwelkomen.

    De ontvangst in de Museumbar was gastvrij in het aangename gezelschap van de mederijders. Na een drankje en een hapje keerden men tevreden huiswaarts, waarbij de cabriorijders toch wel die muts en handschoenen konden gebruiken.

    Er wordt natuurlijk gerekend op een REEE in 2016 die zeker komt begin oktober. Informatie over het REEE is te vinden op de website www.reee.nl . Bij vragen reee.rit@gmail.com

    Tekst Frans Staats en foto’s Ton Landheer

    18 november 2015