• FEHAC adviseert gemeente over luchtkwaliteit

PERSBERICHT 10 juli 2018

De FEHAC adviseert de gemeente Utrecht over verbetering luchtkwaliteit
    De gemeente Utrecht heeft een aantal partijen, waaronder de Federatie van Historische Automobiel- en Motorfietsclubs FEHAC, gevraagd om actief mee te denken over het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad.
    De FEHAC werkt al jaren aan het dossier luchtkwaliteit en heeft daarin inmiddels veel kennis opgebouwd. Die expertise stelt de FEHAC graag beschikbaar aan de gemeente Utrecht.
    Inmiddels weten we dat milieuzones maar nauwelijks effect hebben en dat de bijdrage van oldtimers daarin te verwaarlozen is. Een gelijkmatige verkeersafwikkeling zonder oponthoud door drempels, rotondes en verkeerslichten is veel beter voor de luchtkwaliteit.
    De brandstofkeuze heeft ook effect op de emissie door oldtimers. Zo is er al een alternatieve brandstof op de markt die zo in een oude diesel kan en die veel schoner is.
    Voorzitter Bert de Boer van de FEHAC legt uit, met welke nieuwe ontwikkelingen rekening gehouden kan worden.

Vragen en antwoorden: er zijn betere oplossingen dan verbieden
    Vraag: Is er dan een probleem met de luchtkwaliteit in Utrecht?
    FEHAC-voorzitter Bert de Boer: 'Alle partijen zijn het er over eens dat de luchtkwaliteit op veel plaatsen in Nederland nog best kan worden verbeterd. En waar wij als hoeders van het Mobiel Erfgoed een bijdrage kunnen leveren, doen we dat zeker! Heeft iemand ooit weleens geopperd dat het goed zou zijn de luchtkwaliteit te verslechteren? Nee toch? Hoe krijgen we de lucht schoner is de zorg van iedereen, ook van ons.’

Vraag: Maar heeft de FEHAC, de club van klassieke auto's en motorfietsen, ineens verstand van luchtkwaliteit?”
    De Boer: 'Iedereen die ons de afgelopen jaren een beetje heeft gevolgd, weet dat wij hard werken aan twee problemen: voorop het verminderen van de emissie van onze voertuigen en daarnaast het vinden van een oplossing voor de toevoeging van bio-ethanol aan benzine. Iedere klassieke motor komt namelijk door de bio-ethanol voortijdig aan zijn einde. Dat is nu ook weer niet echt duurzaam. In onze zoektocht naar een alternatief voor bio-ethanol houdende benzine, ontdekte onze commissie Duurzaamheid dat er ook brandstofsoorten zijn die géén bio-ethanol bevatten en bovendien aanzienlijk minder emissie produceren. Ga eens na: door een brandstof te tanken die de motor van het mobiel erfgoed spaart en de authenticiteit ervan veilig stelt, verminder je de voor het milieu onvriendelijke emissie zomaar met enkele tientallen procenten.''

Vraag: Maar hoe valt dit te rijmen met het geringe aantal kilometers dat jullie per jaar rijden?
    De Boer: 'Terechte vraag. Omdat we maar zo heel weinig rijden zou een verbod om in de milieuzone te komen eigenlijk helemaal niet hoeven; de besparing daarentegen die we kunnen behalen met duurzame brandstoffen is wel degelijk relevant! Overigens, wij vinden -los van de vraag of dat strikt genomen nu echt nodig is- dat ook wij als Mobiel Erfgoedsector een bijdrage moeten leveren aan een betere luchtkwaliteit. En anders dan andere spelers in dit veld, kiezen wij er voor te denken in werkzame oplossingen, in plaats van beperkende maatregelen die bewezen niet-effectief zijn'

Vraag: De brandstoffen die jullie nu voor ogen hebben, zijn duurder dan de brandstoffen die normaal aan de pomp worden geleverd. Wie zal er die brandstof tanken?”
    De Boer: 'Het gemiddelde voertuig dat ouder is dan 40 jaar, rijdt niet meer dan 1.400 km per jaar. We praten over een kostenpost van enkele tientjes meer, misschien iets meer dan 100 euro per jaar. Enig idee wat een nieuwe motor voor een klassieke auto kost, of een complete revisie?

Vraag: Maar hoe gaan jullie ervoor zorgen dat de eigenaren van klassiekers altijd die schonere brandstof tanken?”
    'Die brandstof tanken ze sowieso. De premium brandstoffen, zoals V-power van Shell en BP Ultimate zijn zonder ethanol en iedereen wil zijn voertuig heel wil houden, tankt die al. GTL is een synthetisch alternatief voor diesel, maar dat is nog onbekend en ook daardoor beperkt verkrijgbaar. En die nieuwe brandstoffen verbeteren dus de luchtkwaliteit in heel Nederland, óók waar er géén milieuzone is.'

Vraag: Het klinkt inderdaad heel interessant. Maar waarom komen jullie daar nu pas mee?
    De Boer: 'Door alle bezuinigingen en alle taken die de laatste jaren bij de gemeenten zijn neergelegd, mogen we van de gemeenteambtenaren niet meer verwachten dat zij tot in details op de hoogte zijn van wat er allemaal recent aan innovaties is. Een relatief kleine organisatie als de FEHAC kan zich daarop veel gemakkelijker concentreren. Wij hebben in de praktijk emissietesten gedaan bij oldtimers. Wij weten welke nieuwe brandstoffen oliemaatschappijen op de plank hebben liggen, maar nog niet leveren. Wij weten dat er veel alternatieven mogelijk zijn, en nu is het moment gekomen dat we onze ervaring en kennis met de buitenwereld gaan delen. Veel van wat wij nu aandragen, was een paar jaar geleden nog onbekend. En ook nu nog is er heel veel uit te zoeken. Dus misschien nodigt onze actie richting de gemeente Utrecht een aantal andere belangenorganisaties wel uit om ons te ondersteunen in onze speurtochten. De FEHAC samen met de milieubeweging voor een betere luchtkwaliteit. Dat zou toch een droomscenario zijn. '

23 juli 2018