• Geanimeerd en informatief politiek café in Nieuwspoort

    De oude Haagse stadsbus voor perscentrum Nieuwspoort maakte het op 17 januari direct duidelijk: de FEHAC had daar haar ‘politiek café’. In een volle zaal met leden-voertuigsclubs, alle andere belangenbehartigers en met vooral vertegenwoordigers van politieke partijen werden de knelpunten in regelgeving van het mobiel erfgoed op de weg besproken.

    Nederland is een belangrijk oldtimerland: er zijn hier veel mooie historische voertuigen en we lopen voorop in Europa met de erkenning van mobiel erfgoed in de Erfgoedwet. Patrick Rollet, president van FIVA - zeg maar de wereldwijde federatie van alle nationale FEHAC’s - benadrukte dat overal in Europa een oldtimer gedefinieerd wordt als een minstens 30 jaar oud voertuig dat goed onderhouden en bewaard wordt en niet dagelijks in gebruik is. Als dat ook in Nederland zo is, en die definitie hier ook geldt, dan valt er aan regelgeving - denk aan de overgangsregeling oldtimers Motorrijtuigenbelasting (MRB) - nog veel te verbeteren. Rollet legde verder het accent op het belang van het bewaren van vakkennis over oldtimers en het overbrengen van het enthousiasme voor mobiel erfgoed op de jeugd. Verder roept hij bezitters van mobiel erfgoed op hun rijdende museumstukken vooral ook te tonen aan het publiek.

    Voor de bijeenkomst waren de politieke partijen uitgenodigd om hun visie te geven op regels, behoud en wetgeving voor oldtimers. Daarbij kwamen vooral de milieuzones en de overgangsregeling MRB aan bod. Het politiek panel bestond uit Barbara Visser (VVD), Erik Ronnes (CDA), Koos Burgman (BOVAG) met als gedreven gespreksleider Steven van Eijck (RAI-vereniging). Uiteraard waren meer politieke partijen uitgenodigd maar de PVV mocht niet, de PvdA durfde niet en GroenLinks wilde niet. De VVD-PvdA coalitie was de laatste jaren mordicus tegen het nog veranderen van de MRB-vrijstelling bij 40 jaar met overgangsregeling. Barbara Visser kon daarom nu nog niet zeggen of de VVD dit aan de PvdA gegunde punt in een volgend kabinet wil verbeteren. Het CDA is duidelijk: die wil een vaste overgangsregeling voor 30-40 jarige oldtimers ongeacht de brandstofsoort.

    De milieuzones zijn nu een lappendeken aan regels en dat dreigt alleen maar erger te worden: iedere gemeente mag zelf de categorie voertuigen kiezen die ze wil verbieden. Het CDA wil deze bevoegdheid bij gemeenten laten, zij het dat er altijd ontheffingen mogelijk moeten zijn voor mobiel erfgoed. Trouwen in een oldtimer en een bevrijdingsintocht moeten mogelijk zijn. De Amsterdamse situatie waar bijvoorbeeld een oude originele stadsbus van het eigen GVB nooit meer in mag en waar geen enkele mogelijkheid is voor ontheffing, dient te worden voorkomen.  De VVD is sowieso tegen milieuzones, omdat het symboolpolitiek is: luchtvervuiling stopt niet bij de gemeentegrenzen. Maar als die milieuzones er toch zijn, moet het wel duidelijk zijn, en daarom vindt de VVD dat landelijk vastgesteld moet worden welke voertuigen er wel en niet in mogen.  

    Verrassend aan het eind was het flitsende, afsluitende filmpje van Rose Atalante Veenenbos in haar 91 jaar oude Amilcar racer. De boodschap was: oldtimers zijn cool en geniet ervan.