• Nieuwjaarsboodschap FIVA President Tiddo Bresters

    Ik begin mijn eindejaarsboodschap graag met het belangrijkste: dat is om jou en je dierbaren een hele fijne tijd toe te wensen in deze laatste dagen van het jaar, en natuurlijk het allerbeste voor het nieuwe jaar 2025. Mijn terugblik is kort: het eerste kwartaal van de 21e eeuw is bijna voorbij, en we hebben het als FIVA gemeenschap erg goed gedaan in deze 25 jaar! En mijn blik vooruit: laten we allemaal het beste maken van deze tweede periode van 25 jaar! Met als doel dat wij, en de miljoenen oldtimer- (en youngtimer-) liefhebbers die er in 2050 ongetwijfeld nog zullen zijn, de vrijheid houden om de weg op te gaan en zo steden en landschappen blijven opfleuren met onze historische voertuigen, net zoals we dat nu doen. 

    Er is veel ellende in deze wereld, maar laten we ons laten leiden door hoop, want bijna iedereen wil het beste voor zijn of haar mede-wereldbewoners. Binnen de FIVA is dat in ieder geval heel erg waar: we waarderen elkaar om onze gezamenlijke passie en daarvoor maakt het niet uit of je de eigenaar bent van een 40 jaar oude brommer of van een 90 jaar oude exclusieve roadster van een beroemde carrosseriebouwer. En ons rijdende museum brengt ons letterlijk dicht bij mensen die extra steun nodig hebben, daarom omarmt de FIVA van harte de talloze liefdadigheidsacties met historische voertuigen overal ter wereld. 

    Er is dus niet alleen maar slecht nieuws! Denk ook aan de Notre Dame kathedraal in Parijs, die uit de as is herrezen. Wat een passie en vakmanschap ging er zitten in het respecteren van wat ontworpen en gebouwd werd door onze voorouders! Het grootste wonder is en blijft hoe honderden en soms duizenden jaren geleden - in een tijd zonder computers, laat staan AI - mensen in staat waren om zulke kolossale gebouwen neer te zetten, die qua schoonheid en ook bouwkwaliteit veel moderne bouwwerken in de schaduw stellen. 

    In principe ging het bij de restauratie van de Notre Dame om hetzelfde als bij de restauratie van historische voertuigen: hoe doe je recht aan het oorspronkelijke product, bij voorkeur met dezelfde materialen en deels dezelfde bouwmethoden? En voor dit Parijse pronkstuk was er ook een polemiek met parallellen in onze wereld, namelijk over het vervangen van enkele originele glas-in-loodramen door moderne vanwege de voorkeuren van een president. Om je gerust te stellen: de beslissing over hoe te restaureren is altijd aan jou als voertuigeigenaar, maar laat het duidelijk zijn dat de voorkeur van de FIVA (en zeker die van de president!) uitgaat naar authenticiteit. Wat dat betekent, daarover valt veel te discussiëren en we gaan dat gesprek in 2025 graag opnieuw met je aan.

    Ondertussen zullen we ook in 2025 alert blijven op wat er in de wereld om ons heen gebeurt, vooral met betrekking tot de energietransitie. Want één materiaal in onze voertuigen kan niet modern genoeg zijn - brandstof. En een belangrijk aspect van behoud is om je geliefde voertuig ('Votre Dame'?, zoals het Franse 'la voiture' vrouwelijk is!) - in actie te houden met de beste kwaliteit brandstof. 

    Ook dit jaar gaan mijn seizoenswensen en die van het hele Algemeen Comité vergezeld van een vrolijke illustratie van kunstenaar Viktor Zinchenko uit Kiev/Oekraïne. Dit herinnert me eraan dat onze wereld veel meer behoefte heeft aan ZAZ's - Zero Attack Zones dan aan ZEZ's - Zero Emission Zones.

    Tiddo Bresters
    FIVA Voorzitter

  • Word from the President FIVA Tiddo Bresters

    I like to start my end-of-year message with the most important thing: that is to wish you and your loved ones a very happy time in these last days of the year, and of course all the best for the new year 2025. My look back is brief: the first quarter of the 21st century has nearly passed, and we as the FIVA community have done very well in these 25 years! And my look ahead: let's all make the most of this second 25-year period! With the aim that we, and the millions of oldtimer (and youngtimer) enthusiasts who will undoubtedly still be around in 2050, keep the freedom to hit the roads and thus continue to brighten up cities and landscapes with our historic vehicles, just as we do now.

    There is a lot of misery in this world, but let us be guided by hope, because almost everyone wants the best for his or her fellow world inhabitants. Within FIVA, at least, this is very true: we value each other for our common passion, and for this it does not matter whether you are the owner of a 40-year-old moped, or of a 90-year-old exclusive roadster from a famous coachbuilder. And our driving museum literally brings us close to people who need extra support, which is why FIVA wholeheartedly embraces the numerous charity actions with historic vehicles all over the place. So, there is not all bad news! Think as well of the Notre Dame cathedral in Paris, which has risen from the ashes. What passion and craftsmanship went into respecting what was designed and built by our forefathers! The greatest miracle is and remains how hundreds and sometimes thousands of years ago - in a time without computers, let alone AI - people were able to erect such colossal buildings, which in terms of beauty and also construction quality put many modern structures in the shade.

    Basically, the restoration of the Notre Dame was about the same thing as the restoration of historic vehicles: how do you do justice to the original product, preferably using the same materials and partly the same construction methods? And for this Parisian showpiece, there was also a polemic with parallels in our world, namely about replacing some original stained-glass windows with modern ones because of a president's preferences. To reassure you, the decision on how to restore is always up to you as a vehicle owner, but let it be clear that FIVA's preference (and certainly that of its president!) is authenticity. What that means, there is much to discuss about that, and we will be happy to re-enter that conversation with you in 2025.

    Meanwhile, also in 2025, we will remain alert to what is happening in the world around us, especially regarding the energy transition. Because one material in our vehicles cannot be modern enough - fuel. And an important aspect of preservation is to keep your beloved vehicle (‘Votre Dame’?, as the French ‘la voiture’ is feminine!) - in action with the best quality fuel.

    Also this year, my and the entire General Committee’s seasonal wishes are accompanied by a cheerful illustration by artist Viktor Zinchenko from Kyiv/Ukraine. This reminds me that our world needs ZAZ’s - Zero Attack Zones, much more than ZEZ’s - Zero Emission Zones. Tiddo Bresters FIVA President