• Trekkerregistratie vanaf 1 januari 2021, ook voor historische voertuigen

  • Als een van de laatste motorvoertuigen op de openbare weg worden (land)bouwvoertuigen en MMBS (=Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid) geregistreerd en voorzien van een kenteken. Dit geldt voor tractoren maar ook voor shovels of graafmachines. Maar ook de SRV-wagen moet eraan geloven.

    Voor bestaande (land)bouwvoertuigen geldt het hele jaar 2021 als conversieperiode. Tijdens deze periode kunnen de voertuigen administratief geregistreerd worden. De kosten zijn beperkt.

    Deze aparte pagina op de FEHAC-site bevat alle gegevens over de registratie en conversieperiode. Maak hier vooral gebruik van. Na de conversieperiode moet het voertuig bij RDW gekeurd worden tegen veel hogere kosten. De SRV-wagen kan dan niet meer geregistreerd worden omdat de categorie MMBS  gaat vervallen. Ook restauratieobjecten kunnen geregistreerd worden.

    Landbouwaanhangwagens en VGU (=Verwisselbare Getrokken Uitrustingsstukken) kunnen geregistreerd worden als ze geschikt zijn voor sneller dan 25 km/uur en geremd zijn. Zonder registratie mag dit voertuig net als nu maximaal 25 km/uur.

    Download hier het FEHAC registratie hulpmiddel

  • Q&A

    Deze Q&A is een aanvulling op de Q&A van RDW. Dit betreft enkel historische landbouwvoertuigen.

    VIN?
    VIN is het Voertuig Identificatie Nummer. Dit is een uniek nummer bestaande uit letters en cijfers. Hiermee wordt het voertuig geïdentificeerd. De fabrikant heeft dit nummer ergens op het voertuig ingeslagen. Dit kan als chassisnummer of machinenummer etc. Vaak staat het VIN ook op het typeplaatje.

    Ik kan geen VIN op mijn voertuig vinden?
    Beter zoeken. Neem contact op met eigenaren van soortgelijke voertuigen of de voertuigclub om te vragen waar het VIN staat. Het VIN kan onder meerdere lagen verf zitten. Probeer het VIN niet met een haakse slijper of een staalborstel zichtbaar te maken. Gebruik dan een borstel met koperen haren zodat de tekst niet wordt beschadigd.

    Ik moet mijn voertuig nog restaureren?
    Ook restauratieobjecten kunt u registreren. Zorg er wel voor dat tijdens restauratie het VIN aanwezig en leesbaar blijft!

    Ik heb een MMBS (Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid).
    De MMBS is alleen tijdens in de conversieperiode te registreren. Daarna moet het voertuig als MM (Mobiele Machine) geregistreerd worden. Alles wat niet binnen de definitie MM past, kan dan niet meer geregistreerd worden. MM zijn graafmachines, shovels, combines etc. Dus SRV-wagens, begrensde personenauto’s en - vrachtwagens tijdens conversie als MMBS registreren!

    Moet ik landbouwaanhangwagens of verwisselbare getrokken uitrustingsstukken ook registreren?
    Alleen als deze geremd is en harder mag dan 25 km/uur kunnen deze geregistreerd worden. Zonder registratie mag er maar tot 25 km/uur mee gereden worden.

    Moet ik meteen een kentekenplaat monteren?
    Wel als u harder wilt rijden dan 25 km/uur (met voertuigen waarmee dit kan). Anders hoeft u pas in 2025 een kentekenplaat te monteren.

    Welke formaten kentekenplaten mag ik gebruiken?
    ER zijn drie mogelijke keuzes: de langwerpige plaat, vierkante plaat en de motorfietsplaat. U kunt maar één gele plaat kopen en die moet achterop gemonteerd worden. Kentekenplaatverlichting is niet verplicht.

    Mag ik ook een donkerblauwe kentekenplaat gebruiken?
    Ja dat kan, als de DET (Datum Eerste Toelating) vóór 1978 valt wel, anders bent u verplicht de gele plaat te gebruiken.

    Ik heb een verzameling landbouwvoertuigen. Moet ik al mijn landbouwvoertuigen registreren?
    Dat mag u zelf weten. Registratie is noodzakelijk als u op de openbare weg wilt rijden (of de openbare weg wilt oversteken). Tijdens de conversie kunt u alle voertuigen registreren voor een gering bedrag. Later moet u er mee naar de RDW voor een keuring en dan bent u per voertuig een veelvoud van het bedrag kwijt.  Landbouwaanhangwagens of VGA (Verwisselbare Getrokken Uitrustingsstukken) die geremd zijn en geschikt zijn voor meer dan 25 km/uur hoeft u niet te registreren. U mag ze dan alleen gebruiken tot/met 25 km/uur.

    Ik heb een verzameling landbouwvoertuigen. Moet ik op alle voertuigen een WAM verzekering afsluiten?
    Ja, een WAM verzekering is in principe voor elk voertuig verplicht. Maar u kunt de voertuigen die u niet gebruikt schorsen. Dit kan via RDW.nl. Er is een verzamelaarsregeling waardoor u alleen voor de eerste 5 schorsingen betaalt en de rest gratis is. Vergeet niet te schorsen want de boete voor niet WAM-verzekerd zijn is veel hoger dan het schorsingsbedrag.

    Ik wil naar het buitenland. Is één kentekenplaat dan voldoende?
    Nee. Duitsland en België willen ook een kentekenplaat aan de voorzijde zien. Als u de gele plaat gebruikt kunt u er slechts één kopen (en die moet achterop). In dit geval moet u een witte volgplaat voorop monteren (met kentekennummer gelijk aan de gele plaat). Als u de donkerblauwe plaat gebruikt, kunt u een tweede donkerblauwe plaat aanschaffen.

    Waarom adviseert FEHAC om de afgeknotte driehoek te handhaven?
    Bij de meeste historische voertuigen zal men de donkerblauwe kentekenplaat gaan voeren. Deze is niet retro flecterend en valt slecht op in duister en donker. De afgeknotte driehoek is dat wel en valt beter op dan de kentekenplaat.

    Ik heb een verzameling van 25 landbouwvoertuigen. Moet ik al mijn landbouwvoertuigen een voor een registreren?
    Ja helaas wel. Er is een mogelijkheid om meerdere voertuigen tegelijkertijd te kunnen registreren. Maar dit kan alleen als de voertuigen van een rechtspersoon zijn. Zie https://www.rdw.nl/zakelijk/nieuws/2021/bulk. Vanaf 30 juni gaat de grens naar 200 voertuigen

    Mijn trekker rijdt op petroleum. Maar dat kan ik niet kiezen als brandstof tijdens de registratie?
    Voor een trekker op petroleum is het belangrijk op welke manier de brandstof ontbrandt. Als de brandstof door ontsteking (bougie) ontbrandt, dan moet je benzine invullen. Als de brandstof door compressie ontbrandt, dan moet je diesel invullen.

    Waar kan ik een kentekenplaat laten maken?
    https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/de-kentekenplaat/kentekenplaatfabrikanten