• Kennismaking met BOVAG Dutch Car restorers

    (COM) Bunnik 6 oktober 2025

    Sinds zijn benoeming in maart 2025 voert de nieuwe secretaris René de Brouwer kennismakingsgesprekken binnen de FEHAC organisatie met inmiddels 20 personen. Op 23 september maakte hij kennis met Jan Altena, van Altena Classic Service gevestigd nabij Hardenberg (OV). Dat is een bedrijf in het ‘klassieker ecosysteem’ en lid van de BOVAG Dutch Car Restorers.

    Het bedrijf van Jan Altena bestaat al 40 jaar en restaureert en onderhoudt klassieke personenauto’s. Een bijzondere deskundigheid zit in de preparatie van auto’s die klassieker rally’s veilig tot een goed eind moeten brengen. Jan was medeoprichter van de Dutch Car Restorers, afgekort DCR. Die groep bedrijven telt inmiddels 32 leden die te vinden zijn op de BOVAG-website.

    Jan Altena: “Restauratie bedrijven in Nederland hebben een uitstekende reputatieBOVAG DCR is mede opgericht om dat te promoten in Nederland en daarbuiten. Het aantal klassiekers per hoofd van de bevolking is nergens in de wereld zo groot als in Nederland. Ook dat is bijzonder”.

    Tijdens René’s bezoek arriveerde een truck met oplegger van Exclutrans die 4 automobielen terugbracht uit Italië. Die hadden deelgenomen aan de 35e ‘Gran Premio Nuvolari’ een rally die heeft plaatsgevonden van 18 tot 21 september. Exclutrans is gespecialiseerd in het vervoer van klassiekers naar rally’s, evenementen en veilinghuizen.

    Jan Altena heeft zijn zorgen geuit over enkele onderwerpen waarvan hij vindt dat de FEHAC ze aandacht moet blijven geven:

    • De FEHAC is belangenbehartiger van klassieker bezitters en ze moet dat geloofwaardig blijven doen.
    • De FEHAC mag duidelijker laten zien wat ze doet en wat ze bereikt.
    • Het bewerken van de publieke opinie in Nederland over klassiekers is net zo belangrijk als de lobby bij de Tweede Kamer en het Kabinet.
    • Dat betekent ook ruimer in de media voorlichting geven over het mobiele erfgoed, de betekenis ervan in Nederland en de economische bedrijvigheid die er mee samenhangt.
    • Om de publieke opinie te beïnvloeden kun je naast voorlichting ook bekende TV-persoonlijkheden inzetten.
    • Het opheffen van de APK-plicht na 50 jaar mag niet leiden tot onveilige klassiekers op de weg.
    • Het is belangrijk om bij rally’s met zo weinig mogelijk overlast door dorpen en landwegen te rijden.
    • Het gebruik van houdbare en milieuvriendelijke brandstoffen moet sterk gepropageerd worden.

    Jan gaat graag met het FEHAC bestuur hierover in gesprek.Eind september vond ook een kennismakingsgesprek plaats met Frank Ruygrok van BOVAG die leiding geeft aan de BOVAG DCR.