• Online ALV organiseren

    FEHAC gebruikte voor de online ALV de software van Zoom (Pro licentie + webinar-module). Tijdens de ALV waren de bestuursleden in het auditorium van BOVAG waar normaal de ALV’s worden gehouden. De anderhalve meter afstand kon hier goed gehandhaafd worden. De voorzitter had een PC waarop de PowerPointpresentatie draaide. Voor de andere bestuursleden was een PC als spreekgestoelte ingericht. Verder was er nog een PC voor de host (regie) en een voor de Q&A (vragen). Als laatste was er een PC (Monitor) die op een groot scherm

    Lees hier verder

    FEHAC-online-ALV-21-oktober-2020

    Normaal houdt de FEHAC twee ledenvergaderingen per jaar. Nu in corona-tijd werd de ledenvergadering voor het eerst digitaal gehouden. Best spannend om mee te maken of dat allemaal goed werkte en dat viel helemaal niet tegen. Voor de ALV vergadering kwamen bestuur en secretariaat bijeen op ons kantoor in Bunnik. De leden konden vanaf 19:30 uur aanschuiven aan de digitaal opengestelde vergadertafel. Met meer dan 80 aanwezige leden was de opkomst zeer goed. Ook bleek uit het vraag en antwoord scherm met binnengekomen berichten dat de vergadering goed te volgen was en dat ook actief werd

    Lees hier verder

    FEHAC-Congres 'Oldtimers op weg naar morgen'

    Erfgoed is het waard om goed te bewaren, maar intussen verandert de wereld. Daarom werkt de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs) aan een nieuwe invulling voor behoud van het mobiele erfgoed op de weg. Samen met alle betrokkenen.

    Lees hier verder

    Clubs aangemerkt als BTW-plichtig

    Een aantal grote clubs binnen de FEHAC zijn door de belastingdienst aangemerkt als ondernemer en dus BTW-plichtig. Maar omdat clubs ook mobiel erfgoed beheren, komt de FEHAC in het geweer tegen de belastingdienst en bepleit BTW-vrijstelling voor mobiel erfgoed clubs.  De FEHAC heeft inmiddels contact gelegd met het Ministerie van OCW om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die de erfgoedwet biedt. Wij willen samen met OCW bij het Ministerie van Financiën bepleiten dat onze leden-verenigingen onder de vrijstellingsregels gaan vallen zoals die ook gelden voor andere culturele

    Lees hier verder

    Haags icoon Puch kan blijven rijden

    De Haagse Puch bromfiets mag toch volgend jaar 40 dagdelen de milieuzone in. Velen, waaronder ook de FEHAC, hebben zich ingezet om dit typisch Haagse mobiel erfgoed ook rijdend te bewaren. Een betere oplossing is om de Puch op schonere brandstof te laten rijden.   De Puch (en zijn broertje de Tomos) zijn tweetaktbrommers op benzine en die zijn volgens de gemeente zo vervuilend dat ze definitief uit de stad geweerd moeten worden. De Puch, bezongen is het Haagse lijflied, Oh Oh Den Haag, mooie stad achter de duinen, is niet zomaar een brommer maar Haags mobiel erfgoed. Net als al

    Lees hier verder

    Aantal 50-plus APK vrijstellingen

    De vrijstelling APK voor 50+ klassiekers per 1-1-2021 zorgt ervoor dat er in één keer elf jaargangen klassieke auto’s en bedrijfswagens van 1960 - 1970 worden vrijgesteld. De FEHAC heeft nagevraagd om hoeveel voertuigen precies dit jaarlijks gaat. De FEHAC heeft half september bij de RDW gevraagd om de aantallen voertuigen van 30 jaar en ouder in Nederland. Ook hebben we gevraagd bij hoeveel daarvan het kenteken geschorst is. Uit die opgave zijn de 50+ auto’s en bedrijfsvoertuigen uit de periode 1960 - 1970 gehaald. We komen dan op 59.874 personenauto’s

    Lees hier verder

    Nieuwsflits september 2020

    De Haagse Puch bromfiets mag toch volgend jaar 40 dagdelen de milieuzone in. Velen, waaronder ook de FEHAC, hebben zich ingezet om dit typisch Haagse mobiel erfgoed ook rijdend te bewaren. Haags mobiel erfgoed De Puch (en zijn broertje de Tomos) zijn tweetaktbrommers op benzine en die zijn volgens de gemeente zo vervuilend dat ze definitief uit de stad geweerd moeten worden. De Puch, bezongen is het Haagse lijflied, Oh Oh Den Haag, mooie stad achter de duinen, is niet zomaar een brommer maar Haags mobiel erfgoed. Schoner rijden gebeurt al Net als al het andere mobiel erfgoed rijdt een 40

    Lees hier verder

    APK-vrijstelling 50 jaar definitief per 1 januari 2021

    FEHAC heeft zich met succes ingezet voor een APK-vrijstelling van voertuigen van 50 jaar en ouder. Deze vrijstelling gaat nu definitief in op 1 januari 2021. Die vrijstelling is niet zo maar gegeven: mobiel erfgoed wordt uitstekend onderhouden en maar zelden APK-afgekeurd. Want zonder goed onderhoud geen veilige, betrouwbare en rijklare oldtimer. APK-vrijstelling 50 jaar In 2014 heeft de Europese Unie een nieuwe APK-richtlijn aangenomen met de mogelijkheid voor de lidstaten om een vrijstelling van APK te geven voor voertuigen van historisch belang. De Stichting Overlegorgaan APK, waarin ook

    Lees hier verder

    Evenement rond 125 jaar motorfiets in Nederland

    Op zaterdag 26 september vindt op de Automotive Campus in Helmond een evenement plaats naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis van 125 jaar geleden. In april 1895 reed de Helmondse smid en rijwielhandelaar Jos van der Meulen rond op iets totaal nieuws: een 'motor-rijwiel'. Daarmee was hij vermoedelijk de eerste motorrijder van ons land en zijn Hildebrand & Wolfmüller (H&W) de eerste motor. Dat was nog voor de eerste auto in Nederland verscheen. Tijdens het evenement wordt een originele H&W getoond (en misschien zelfs een tweede), samen met een aantal andere motoren die

    Lees hier verder

    FIVA-enquête 2020

    Heeft u een Oldtimer of bent u een liefhebber van historisch voertuigen?  Doe dan mee aan het sociaal-economisch onderzoek van FEHAC en FIVA!   Inzicht in het actuele gebruik van oldtimers, de financiële- en werkgelegenheidsbijdrage die historische voertuigen leveren aan de economie, daar gaat het om in het sociaal-economisch onderzoek 2020 van de (internationale koepel) FIVA.    Naast dat het hebben en onderhouden van mobiel erfgoed een geweldige vorm van vrijetijdsbesteding is, leveren al die activiteiten een aanzienlijke omzet en werkgelegenheid op voor

    Lees hier verder

    11 of page 20